Areca catechu dwarf

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Areca catechu dwarf

Berichtdoor Sharon-vds op 13 apr 2015 19:40

Hallo,

Ik heb een Areca catechu dwarf besteld bij Tom(tropicaflora) Heeft iemand hier ervaring mee qua verzorging? Ik kan er op het forum niet zo gek veel over vinden. Welke potgrond is het beste? Ik heb een open aquarium dicht bij een raam, is dat een goede standplaats?
Sharon-vds

18 bedankjes

Re: Areca catechu dwarf

Berichtdoor JmC4c op 13 apr 2015 19:44

Mss kan je vragen aan Tom, dat hij enige ervaring met deze plant hier neerplaatst ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Sharon-vds op 13 apr 2015 19:47

Dat is nou net het probleem, die had hij zelf ook niet ;)
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 apr 2015 20:26

Het is een van de sterkere kamerpalmen en gaat vrij snel de hoogte in. Ik heb mijn exemplaar op een vrij donkere plaats staan maar licht hem wel bij des nachts met daglichtlampen.

Hij houdt van warmte, zoals de meeste palmen, en zal dan snel groeien.

Tot nu toe heb ik er weinig omkijken naar. Goed bijvoeden met plantenvoeding en lavameel. Dan heb je er een prima palmpje aan. Het is zeker niet zo'n zorgenkindje als veel andere tropische palmen. Deze kan ook wel tegen wat drogere lucht.

Veel plezier ermee! :thumb_up:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 apr 2015 00:38

'gaat vrij snel de hoogte in' klinkt niet erg als een dwergpalm, Jan ;) Maar die palm krijgt ook geen rust met daglichtlampen 's nachts. Kun je die niet beter overdag laten branden ?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 apr 2015 00:57

Ik weet niet of ik de 'dwarf' heb. Heb deze van Rob ooit gekregen (gezegend zij zijn naam), dus hij kan je er meer over vertellen.

Maar zijn alle Areca catechu's niet dwarf? Hij zijn van die oliepalmen met flink veel olienoten aan de stam. Ze blijven inderdaad vrij laag.

Toch groeit ie met flinke lange bladeren snel omhoog... :shock:

Kan ook aan de sterkte van het zaad liggen. Ze hebben vrij grote zaden.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Kai op 14 apr 2015 10:02

Van Areca catechu is er een "normale" variant en een dwerg variant. De dwerg variant is wat compacter in zijn groei, maar wordt uiteindelijk ook gewoon een boom die je huiskamer uitgroeit. :thumb_up:
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor Sharon-vds op 14 apr 2015 10:39

Bedankt voor de info, hier kan ik al wat mee :thumb_up:
Ik heb niet zo veel ervaring met binnenplanten, de meeste planten hier zijn palmen en boomvarens die het het grootste deel van het jaar buiten staan. Ik heb wel een musa dwarf cavendish, dus daar kan deze straks mooi naast staan. Hopelijk groeit deze toch niet te snel, ik wil er nog wel een paar jaar van genieten ;)
Lavameel heb ik hier staan, dus als de plant vanmiddag geleverd is, lekker in palmengrond met lavameel en bloed en beendermeel :mrgreen:

Straks volgt uiteraard een foto.
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor Rob op 14 apr 2015 22:51

Benieuwd naar foto Sharon!
Ik heb hier de gewone A catechu staan, en ze zijn erg gemakkelijk bijv vergeleken met de Areca triandra die al een stuk lastiger is.
Heb er tonnen van zien staan in Vietnam vorige maand. Ze staan werkelijk overal, en groeien duidelijk goed op vruchtbare gronden, veel warmte en bakken water. Betelnoten spelen een belangrijke rol in Vietnam overigens: je kunt nl niet trouwen zonder dat er een betelnoot i.c.m. een zgn betelnoot klimplant gegeven word aan de bruid. Het zou staan voor geluk, trouw en vruchtbaarheid of zoiets. Het is maar dat je jet weet Sharon :thumb_up:

Enfin...
Vorig jaar zomer heeft hier een hele bak jonge zaailingen wekenlang in enkele cm water gestaan, en ze gaven geen krimp. Sterker nog: ze gingen als de brandweer, en geen bruin puntje te bespeuren.
Deze hele winter hebben ze binnen gestaan (droge lucht, matig licht maar wel redelijk warm en met af en toe een flinke slok water) en ook dit verteren ze goed.
Ik ga er ook van uit dat deze soort een makkie zal blijken in de huiskamer (zoals ook de heren hierboven al vermeldden). Het plafond zal ie in huiskamer condities echter niet binnen enkele jaren halen vermoed ik.

Vwb de dwarf vs de gewone versie: ik geloof er niets van. Van wat ik heb gezien lijken de betels in noord Vietnam bijv al serieus compacter dan in zuid Vietnam - mogelijk door de lagere zon intensiteit in het Noorden ?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Sharon-vds op 15 apr 2015 09:23

Afbeelding

Afbeelding

Let niet op de slechte fotokwaliteit, ik moet dringend een ander fototoestel aanschaffen.
De plant kwam een beetje uitgedroogd aan, de bladeren waren erg slap. Gelukkig is dit vandaag al wat bijgetrokken.
Voorlopig staat het plantje op de lichtkap van mijn axolotl aquarium, dus lekker warm en vochtig.

Als de plant voor vruchtbaarheid staat dan gaat hij snel de deur uit :D Ik heb al een dochter en 1tje is genoeg hoor.

Blijkbaar een makkelijke kamerplant dus, hopelijk blijft hij leven hier, mijn tuinplanten doen het altijd stukken beter dan de binnenplanten hier :mrgreen:
Sharon-vds

18 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen