Acer Palmatum Giant "primeur"

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Acer Palmatum Giant "primeur"

Berichtdoor draco op 28 mei 2015 01:20

Dieke schreef:Draco ik kan het er niet uithalen wat je echt bedoeld. Ik neem aan dat Rob je hier alles over kan vertellen.

Groetjes Dieke

Ik vroeg of je de bladvorm kan beschrijven. De soortnaam palmatum van Acer palmatum heeft betrekking op de handvormige bladeren. Denk aan een kleine uitvoering van het blad van een plataan. Dat lijkt eenvoudig, maar er bestaan honderden varianten van deze esdoornsoort met betrekking tot groeiwijze, bladvorm en -kleur. Ik was laatst op zoek naar de naam van zo 'n gekweekte variant die in onze tuin staat, waarbij de handvorm maar met moeite is te herkennen, de Acer palmatum 'Beni hagaromo' (zie eerste afbeelding). Misschien kun je ook zo'n plaatje schieten van jou 'Giant' blad'?
Bijlagen
Acerblad.jpg
Acerblad.jpg (146.44 KiB) 2066 keer bekeken
Acer_palmatum_blad.jpg
Acer_palmatum_blad.jpg (75.25 KiB) 2064 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Dieke op 29 mei 2015 11:04

@Draco, ik neem aan dat je dit bedoeld :?:

2015-05-29 10.55.54-K295.jpg
2015-05-29 10.55.54-K295.jpg (280.32 KiB) 2037 keer bekeken
Dieke

28 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 mei 2015 22:32

Ik zie een drietallig verdeeld blad, maar kan dit nergens toe herleiden. Maar hij wordt tenslotte niet voor niets met 'primeur' betiteld. Er bestaan inmiddels honderden variëteiten van Acer palmatum en er komen er nog steeds bij. Als er bij de zaailingen die doorgaans als onderstam voor het enten worden gebruikt een bijzonder exemplaar wordt gezien, wordt deze door de kweker geisoleerd en uitgetest op zijn bruikbaarheid.
Veel plezier met deze reus :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken