Nou die rotwind mogen ze van mij gelijk uitzetten! Hier zijn bijna alle nieuwe uitlopers van de seringenboom afgebroken de es takken komen ook al, man o man wat een rotweer tot nu toe, veel te koude nachten, nog nachtvorst in Twente in Juni!! Alles loopt ruim een maand achter, tijd voor rustig stabil zomer weer
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC 2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC 2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC 2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC 2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC 2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Het wil idd maar niet lukken om in een rustiger vaarwater te komen voor wat het weer betreft. Die wind is ook echt een afknapper, buiten dat er weer bananenbladeren geknakt zijn, brengt het ook nog een hoop rotzooi in de tuin. Overigens is het nu ook nog eens een koude rot wind! Ondanks alles blijft het wel veel te droog, althans hier. Gisteren weer een hele poos bezig geweest met sproeien om de grond wat vochtiger te krijgen. Het water loopt er gewoon vanaf naar het diepste punt. Kurkdroog, stofdroog, lijkt wel vriesdroog die zandgrond hier!
Ja, de temperatuur schiet weer kortstondig omhoog naar zo'n vieze, klamme dag, waarin de vliegen in één dag ineens tam lijken te worden, de dagen daarna lijkt het weer in te zakken naar niet normaal koel (koud) weer voor bijna halverwege juni. Max temperatuur (volgens buienradar) voor zo. en ma. 10 tot 13 gr.! Nog ff en we kunnen de zooi weer gaan inpakken
Alhoewel het natuurlijk niet ideaal is en ik het weer al wat langer in de gaten houd op huis-tuin-en keukenniveau en dit inderdaad een extreem slecht voorjaar is w.b. de temperaturen door een al maandenlang durende dominante noordelijke stroming, denk ik dat dit ritme ongetwijfeld onderbroken gaat worden binnen nu en 4 weken. Oostelijke stromingen duren nooit zo lang, dus dan komt de zuidelijke stroming weer op gang. Met een beetje mazzel geeft dat een Indian summer en wederom een zachte winter. Vraag me niet, waar ik die logica vandaan haal Maar dit zijn algemene patronen.