dennenboom terug snoeien

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

dennenboom terug snoeien

Berichtdoor retep op 05 jul 2015 13:54

Hallo allemaal, ik heb een dennenboom in m'n tuin staan en diens takken hangen dus
ook bij de buren over de schutting, en die willen dat er wat takken vanaf gaan,
en de vraag is dan ook, tot hoever kan ik zo'n boom terugsnoeien? Want ik wil niet
dat hij dood gaat door teveel snoeien. De boom is plus minus 7 meter hoog en
onderaan dik 7 meter in doorsnede
retep

2 bedankjes

Re: dennenboom terug snoeien

Berichtdoor Itrme op 05 jul 2015 14:26

Wat voor denneboom praatje dan precies over? Een Pinus (den), spar (fijnspar, douglas spar, zilverspar).

Verschil zit hem erin dat de ene boom beter tegen zware snoei kan als de ander. De regel met deze bomen is wel dat je absoluut niet mag toppen aangezien ze geen nieuwe top aanmaken.

De takken tot de schutting inkorten zou prima moeten kunnen, Gewoon even aan de buren vragen of je dat vanaf hun kant mag doen. (Als ze het niet erg en lelijk vinden natuurlijk ;) )
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor retep op 05 jul 2015 14:58

Itrme schreef:Wat voor denneboom praatje dan precies over? Een Pinus (den), spar (fijnspar, douglas spar, zilverspar).

Verschil zit hem erin dat de ene boom beter tegen zware snoei kan als de ander. De regel met deze bomen is wel dat je absoluut niet mag toppen aangezien ze geen nieuwe top aanmaken.

De takken tot de schutting inkorten zou prima moeten kunnen, Gewoon even aan de buren vragen of je dat vanaf hun kant mag doen. (Als ze het niet erg en lelijk vinden natuurlijk ;) )

Hoi, ik dacht een zilverspar. En het zijn de buren die willen dat er takken afgaan,
dus als hun dan tegen kale plekken aankijken, dan is dat hun probleem.
Ze vinden dat de boom teveel schaduw geeft, maar de tuinen liggen hier pal
op het zuiden, dus staat hier heel de dag de zon in de tuinen, alleen vanaf een uur of 4
krijgen ze dan een beetje schaduw van de boom te verwerken, maar 2 uur later draait de
zon toch weg achter de rij huizen, en dan is het overal schaduw.
En in e hoogte ga ik er toch niks afdoen, want dat hangt niet in de weg, dus
de onderste takken verwijderen, gaat niet voor meer zon zorgen, en als
de onderste takken weg zijn, dan hang ik er toch een camouflagenet in de boom
tot op de schutting, want ik wil geen inkijk, dus voor meer zon hoeven die takken niet weg,
maar het zijn aso's die wat te klagen moeten hebben, dus wil ik best een paar takken
verwijderen, maar dan alleen de onderste, en alles want dan op 3,5m hoogte oversteekt
blijft gewoon hangen, want daar hebben ze geen last van, dan alleen een beetje veegwerk
van uitvallende naalden.
retep

2 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 05 jul 2015 22:51

Ik zou er voorzichtig mee omgaan, met je buren.
Stel je woont in Nederland, dan moet officieel je boom 1,50 meter van de schutting staan.
Kunnen zelfs gaan vragen hem weg te halen.
Met een verjaringstermijn van 20 jaar geloof ik, zelfs nieuwe buren kunnen er nog over gaan klagen eventueel.

Mijn buurvrouw viel over het feit dat een blad van een palm 20 cm in haar "onverzorgde" tuin hing, ik heb met touw wat takken bij elkaar gebonden en weg is het geklaag.
Idem voor de Fargesia die ze lelijk vindt.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 jul 2015 00:38

John, volgens het bomenrecht is in Nederland de minimumafstand tot de erfgrens zelfs 2 m.

De meeste coniferen lopen niet uit op het kale hout en groene takken die in de schaduw van hogere takken geraken door overgroeiing, verliezen hun naalden bij gebrek aan licht. Het lijkt me het beste om de etages aan de zijde van de buren in te korten (te toppen) bij gelijkblijvende onderlinge verhoudingen. De spar wordt er hoe dan ook niet mooier van.

Ik zie nu dat je over een kleine tuin beschikt en dat de spar daarin buitenproportionele afmetingen heeft verkregen. Misschien moet je toch maar overwegen om deze geheel weg te halen. :onzeker:
viewtopic.php?f=49&t=2796&p=30333#p30333
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 06 jul 2015 08:24

Daarom zeg ik, ik zou voorzichtig zijn met de buren.

:)
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor erna op 06 jul 2015 13:37

hallo,

Een aantal jaren geleden hebben we er zelf voor gekozen om onze sparren te snoeien, hier zie je het resultaat,

groetjes, Erna
Bijlagen
DSC00670.jpg
DSC00670.jpg (135.65 KiB) 23059 keer bekeken
DSC00671.jpg
deze heeft onze zoon gesnoeid, met de bedoeling om ze uit te graven, maar we vonden ze mooi zo, dus zijn ze blijven staan;
DSC00671.jpg (134.94 KiB) 23059 keer bekeken
erna

374 bedankjes

Berichtdoor retep op 08 jul 2015 13:48

wsnbm schreef:Ik zou er voorzichtig mee omgaan, met je buren.
Stel je woont in Nederland, dan moet officieel je boom 1,50 meter van de schutting staan.
Kunnen zelfs gaan vragen hem weg te halen.
Met een verjaringstermijn van 20 jaar geloof ik, zelfs nieuwe buren kunnen er nog over gaan klagen eventueel.

Mijn buurvrouw viel over het feit dat een blad van een palm 20 cm in haar "onverzorgde" tuin hing, ik heb met touw wat takken bij elkaar gebonden en weg is het geklaag.
Idem voor de Fargesia die ze lelijk vindt.

de boom is al dik 25 jaar oud, dus voldoet ruimschoots aan de verjaringstermijn,
alleen zit ik in een sociale huurwoning en dan zouden de regels wel eens anders kunnen zijn.
retep

2 bedankjes

Berichtdoor retep op 08 jul 2015 13:49

Btw, de buren hebben al aangegeven dat ze hier niet eeuwig blijven wonen,
dus ben ik dan verplicht om voor die tijd dat ze er nog zitten, mijn
boom te snoeien?
retep

2 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 08 jul 2015 14:15

Zijn altijd vervelende kwesties met bomen,hier moeten ze zeker 2M van de erfgrens afstaan en daar zijn in bepaalde situaties weer andere regels voor.
Ook is het zo dat sommige gemeenten weer andere regels hanteren.
Even contact opnemen met je gemeente dan weet je tenminste waar je aan toe bent .
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel