Bedankt voor de foto's ook, leuk om te zien en zal voor jou ook wel genieten geweest zijn. Ik zie en lees het nu maar pas allemaal en dankzij jou foto's denk ik dat mijn eerste gedacht bij mij, iets meer dan een maand terug, toch juist was. Even uitleggen... Begin September zag ik iets vreemds / anders bij mijn grootste exemplaar tevoorschijn komen. Ik dacht dus eerst dat deze dus ging bloeien. En zat vol spanning te wachten of ik gelijk had. Uiteindelijk bleek er toch weer een blad uit dat 'ding' (weet niet hoe ik het moet noemen) te komen dus dan dacht ik weer dat het dan waarschijnlijk een misvorming / foutje was in de groei... Nu zie ik op jou foto's van de bloeiende plant ook zo'n 'ding' zitten dus nu denk ik toch weer dat mijn plant ook op punt stond om te gaan bloeien

Hieronder even wat foto's van begin September van men grootste exemplaar met dat 'ding'

Deze staat op dit moment nog steeds buiten maar natuurlijk alle bladeren al helemaal geel en lelijk van de kou. Ik wacht nog even met binnen halen want nu is het weer zachter dan vorige week enz...
Het zijn inderdaad vrij lastige jongens om de winter door te krijgen. In dit topic staan verschillende verhalen die je kan na lezen. De droge lucht is de grootste boosdoener dus luchtvochtigheid zo hoog mogelijk houden terwijl je de bodem weer droog moet houden want rotten doen ze zo snel en makkelijk ! Licht is dan ook zeer belangrijk, hoe meer en langer hoe beter. Temperatuur ook zeker boven de 10 graden houden, liefst 15 graden met een hoge luchtvochtigheid en onder een groot raam lukt het beste bij mij. Warmer heb ik nog niet echt kunnen testen omdat als ik ze warmer zet dan is dat op een plek waar de luchtvochtigheid veel lager is (te laag) waardoor ze in no time sterven. Dus temperatuur is minder belangrijk. Maar onder de 10 graden gaan ze ook snel achteruit.
Wat die zaadjes betreft ben ik ook heel benieuwd wat dat gaat geven. Had je meerdere planten tegelijk in bloei ? Heb je ook foto's van de volledig planten op maximale grootte ? Ik kan me nog herinneren dat de zaadjes oranje van kleur waren die ik in de tijd gezaaid had. Hou ons zeker op de hoogte Edwin