welke varens zijn dit ?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: welke varens zijn dit ?

Berichtdoor draco op 12 jun 2016 01:31

griphuz schreef:Ik geloof er nog niet zo in, Polystichum falcinellum,....die is namelijk wat getand, deze lijkt gladde bladranden te hebben..heeft hij al sporen, en heb je daar een foto van?

Groetjes,
Remko.

Die randvertanding zag ik ook Remko, maar op de foto van Arlette kan ik dat niet goed onderscheiden. Ik gaf deze soort als voorbeeld van een enkelveerdelige varen. De puzzel is nog onopgelost. Misschien helpt ons informatie over de plaats van herkomst, Arlette? Is het een gekweekte varen of een wildvondst? De vorm en rangschikking van eventueel aanwezige sporangia kan ook een zoekrichting aangeven. Bij het genus Woodwardia zijn bijvoorbeeld deze zeer kenmerkend.

Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor arlette op 12 jun 2016 11:57

Hier nog wat bijkomende info met een aantal foto's.
Het zal zeker een wildvondts zijn want wij hebben deze, samen met de andere gevonden in Madeira, in de spleten van een trap in een tropische tuin.. het stond er vol van.

Zoals je nu ook duidelijk op de foto kan zien is de gladde bladranden zijn precies gevlochten en de vertakkingen zijn niet evenwijdig, precies alsof er een blad ontbreekt. Aan de onderkant zijn deze ook glad en geen sporen aanwezig..

Ook lijkt het alsof het meerdere planten zijn er komt al een nieuwe uit en vooraan misschien restanten van een vorige ?

graag jullie advies

grtjs
Arlette
Bijlagen
003 (Small).JPG
Bovenkant blad met randjes
003 (Small).JPG (93.81 KiB) 4078 keer bekeken
004 (Small).JPG
2de nieuwe plant ?
004 (Small).JPG (97.23 KiB) 4078 keer bekeken
005 (Small).JPG
idem
005 (Small).JPG (110.46 KiB) 4078 keer bekeken
006 (Small).JPG
onderkant, niets te zien
006 (Small).JPG (113.36 KiB) 4078 keer bekeken
007 (Small).JPG
onderkant
007 (Small).JPG (102.73 KiB) 4078 keer bekeken
arlette

14 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 jun 2016 13:58

Het lijkt erop dat de sporangia in een lijn langs de bladranden tot ontwikkeling komen. Het blad ziet er vrij stevig uit en de uitlopende krullen hebben een roodachtige tint. Je ziet dit ook bij veel Blechnums.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor arlette op 12 jun 2016 21:51

wilt dit dus zeggen dat het een Blechnum is ? zo ja welke en zijn deze winterhard ?
arlette

14 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 jun 2016 00:53

Of dit een Blechnum is dan wel een ander geslacht binnen de familie der Blechnaceae weet ik niet. Blechnums krijgen vaak sporangia op aparte fertiele veren die volgen op het steriele blad. Ik ben benieuwd of op de omgebogen bladrand sporen zullen verschijnen. Enkele Blechnum sp. zijn goed winterhard, B. spicant en B. penna-marina. Matig winterhard zijn, B. chilense, nudum en novae-zealandiae, die beschermd met een mulchlaag de winter kunnen overleven.
Misschien dat iemand van de Varenvereniging het antwoord weet ? Je zou de varen op het varenforum kunnen presenteren, maar ik vrees dat het daar al lang is uitgestorven.
http://www.nederlandse-varenvereniging. ... /index.php
draco

710 bedankjes

Berichtdoor arlette op 13 jun 2016 07:45

Hartelijk dank voor al die moeite Han,

Ik zal het in het oog houden in verband met de sporangia, ik denk dat dit de sporenvorming is,-
en zo belangrijk om het op het varenforum te zetten is het nu ook weer niet.

ik laat hem gewoon groeien ,- alhoewel heel langzaam ten opzichte van die andere varen, moet ik zeggen,- en geniet ervan.

grtjs
Arlette
arlette

14 bedankjes

Berichtdoor carex op 13 jun 2016 09:07

Heb je foto's van de planten ter plaatse ? Eerste indruk is richting Pteris vittata of een gelijkende soort. In een tuin kan je alles verwachten. In ieder geval geen Polystichum of Nephrolepis aangezien deze (min of meer) ronde indusia hebben.
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 jun 2016 09:59

Pteris vittata volgens Bart (Carex) lijkt mij een schot in de roos of tenminste vlakbij.
In bijgevoegd beeldoverzicht zijn ook jonge veren te zien met een roodachtige tint:
https://www.google.nl/search?tbm=isch&t ... 8ICQ&dpr=2
draco

710 bedankjes

Berichtdoor arlette op 13 jun 2016 10:18

Bart,
Foto's van de plant terplaatse heb ik niet, groeiden op een trap in een park vol met varens, dus van welke ? maar deze Pteris vittata zal het zeker zijn.

Aan de hand van de verwijzing van Han naar de site van Google weet ik zeker dat dit zo een eens, enkel de onderkant met de sporen zal nog rood moeten kleuren, bij mij is dit nog groen.

In elk geval van harte bedankt om toch de tijd de nemen om dit uit te klaren.

Indien jullie interesse moesten hebben voor de sporen om deze zelf te zaaien of hoe het je ook noemt,* worden hier nogal geleerde woorden gebruikt sporangia en ronde indusia.. * wil ik deze jullie graag gratis doorsturen.

grtjs
Arlette
arlette

14 bedankjes

Berichtdoor carex op 13 jun 2016 12:07

Sorry voor die "geleerde" woorden. ;) Zit er nogal ingebakken als je zo ontzettend veel tijd met varens en varenonderzoek bezig bent.
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie