Syagrus romanzoffianum x Parajubaea sunkha

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Syagrus romanzoffianum x Parajubaea sunkha

Berichtdoor draco op 08 okt 2016 14:27

Ondertussen heeft deze hybride een flinke ontwikkeling doorgemaakt. De palm die ik al sinds 2012 heb verkeert echter nog steeds in de kleutertijd en ik wacht met spanning op de eerste bladdeling. De planthoogte bedraagt nu zo 'n 150 cm. viewtopic.php?f=9&t=14709
Bijlagen
Syagrus rom. x Parajubaea sunkha.jpg
Syagrus rom. x Parajubaea sunkha.jpg (196.12 KiB) 2900 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Re: Syagrus romanzoffianum x Parajubaea sunkha

Berichtdoor Aaron Denys op 09 okt 2016 17:12

Wow grote plant al.
Ben ook benieuwd hoe hij er uit zal zien als hij wat ouder is.
Ik sta er steeds van te kijken welke bijzondere planten jij allemaal in je bezit hebt. :thumb_up:

Groeten,
Aaron.
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Aaron Denys

26 bedankjes

Berichtdoor arlette op 17 nov 2016 21:50

Foto van de 1e bladdeling van mijn gewone Syagrus romanzoffianum.
Bijlagen
Syagrus.png
Syagrus.png (149.39 KiB) 2751 keer bekeken
arlette

14 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 30 nov 2016 20:56

Dit jaar is mijn Parajubaea cocoides begonnen met bladdeling. Wacht met spanning af wat het volgend jaar gaat worden als de volledig gedeelde bladeren te voorschijn komen.

Die cocoides van mij heeft sterke, straffe kiembladeren (a la een cocospalm, de naam zegt het al), die iets minder windgevoelig zijn. Voordeel van zo'n hybride als deze van Draco is wel dat ze veel sneller groeien dan hun gewone Parajubaea en Syagrus soortgenoten. Dat schiet lekker op als je vlot een grote palm in de tuin wil.

Toch vind ik al die hybride varianten die je tegenwoordig tegenkomt het palmenlandschap er niet makkelijker op maken. Ben ook bang dat kwekers op het laatst gewoon niet meer weten met welk pollen ze te maken hebben en dat er op de lange duur veel vervuild zaaigoed op de markt komt waar je als koper niet meer zeker van bent of er opkomt wat er op de verpakking staat.

Bij varens zie je dat al gebeuren: soms labelen ze maar wat en komt er totaal iets anders op dan je gekocht had. Al die kruisbestuivingen maken het er niet een duidelijker op. Maar goed, bij mensen heb je ook mulatten en die doen het ook gewoon. Dus misschien moet ik niet zeuren.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen