Voor degene die nog niets aan bescherming hebben gedaan : Na het weekend 2 nachtjes vorst 0/ Min 4 Betreft vooral de bananen soorten, agave, citrus e.d. Gewaarschuwd exoten-liefhebber teld voor 2 !!
De komende nacht kan het in Limburg tot - 10 C gaan vriezen aan de grond. Op neushoogte -5 tot -7. Dat is dus best wel pittige vorst. Ik ben benieuwd of de jonge trachycaprpussen het in de volle grond gaan zouden. Andere gevoeligere soorten toch maar naar binnen in het tuinhuis.
Jep, het vriest hier ook al. Het gras kraakt en het zal wel flink afkoelen. Verwarmingslinten staan aan en functioneren, alhoewel ik nog wel de finishing touch aan een aantal beschermingen moet uitvoeren. Maar de komende twee nachten zijn voorzien!
-5.3°C heeft de thermostaat hier aangetikt deze ochtend toen de zon opkwam. Morgenvroeg nog zo eentje en dan zijn we weer voor enkele dagen gerust. Ik heb nog niets beschermd dus ik houd mijn hart vast of er permanente schade is bij de gevoeligere plantensoorten.
Hier is het gebleven bij -2,8°C. Het inpakken had dus niet persé nodig geweest maar beter een keer te veel dan te weinig. Beetje zinloos i.m.o. om na vele jaren hard verzorgen Russische roulette te spelen. Vannacht word het normaal gezien -4° en dit weekend nog eens -1°C en daarna stijgt het kwik weer. Dit weekend gaat alles er dus weer af.
Hier in Smetlede deze nacht -3,5° . Enkel de Washingtonia en de boomvarens in volle grond een dubbele laag vliesdoek rond de stam gedraaid en een prop in de kop, maar nog geen warmtekabels. Denk dat ik ze straks toch maar zal in gebruik nemen want deze nacht volgt er nog zo'n koudeprik. Wilfried