Hoi, heeft er iemand ervaringen met het marcotteren van een trachycarpus? Onze trachycarpus fortunei is oorspronkelijk zelf gezaaid en staat al heel lang in de volle grond. Hij begint echt te groot te worden om zelf de oude bladeren af te snijden op een ladder. Zou het mogelijk zijn om nieuwe wortels te laten groeien op een lagere plaats om hem ( na voldoende nieuwe wortels) af te zagen en zo opnieuw te planten?
Ik verwacht niet dat dit een succesvol experiment wordt? Wortels kunnen weliswaar uit de stam ontspruiten maar voor zover ik weet gebeurt dat bij palmen alleen onderaan. Bij het marcotteren van houtige planten (dicotylen) wordt de bast verwijderd en wordt de wond met vochtig Sphagnum o.i.d. omwikkelt. Ik heb eens geprobeerd om een 5 m hoge Cordyline te marcotteren. Dat mislukte hoewel Cordyline vrij makkelijk wortels op de stam krijgt als die vochtig wordt gehouden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Geen ervaring mee, maar... Het ontbreken van secundair meristeem (verantwoordelijk voor diktegroei) maakt eenzaadlobbigen (waaronder de palm) waarschijnlijk niet geschikt voor deze methode. Als onder het oppervlak van de bast geen laag stamcellen aanwezig is kunnen er vermoedelijk ook geen wortels uit ontwikkelen.
Bedankt voor uw reactie - als er geen andere ervaringen of positieve reactie’s komen, dan zal er niets anders op zitten dan ieder jaar een tuinman te vragen om te komen snoeien .
Je kunt ook de bladeren laten zitten en ze als een schort om de stam te laten vallen. De eerste twee jaar ziet dat er onverzorgd uit, maar daarna, als het er echt natuurlijk uitgaat zien, is het prachtig!
Tja, zo kan je het ook bekijken . Maar die bruine rokken echt graag zien, doe ik niet . Als alle mogelijkheden uitgeput zijn, zullen wij beslissen wat we doen .Het is een mannelijke plant en hij krijgt ieder jaar enorm veel bloemtakken . Het is ook erg moeilijk geworden om de bloeiwijzen er vroeg af te knippen , want onder de trachycarpus laat dit anders heel wat ‘vuil’ achter als de bloemetjes afvallen. Hetgeen onder de palmboom staat mag echt geen hele tijd vol stuifmeel hangen .
Heb je al geprobeerd om het oude blad en bloeiwijzen met een takkenschaar af te knippen, die reiken tot 4,5 m? Hier een foto van een Trachycarpus zoals Dennis waarschijnlijk bedoeld.
Bijlagen
frankrijk 94- 20.psd.jpeg (180.32 KiB) 4409 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"