Amerikaanse Methode

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Amerikaanse Methode

Berichtdoor kiwi op 25 okt 2010 22:03

Vandaag heb ik dan de Sikkemensis op de amerikaanse methode overwinterd! Na een aantal nachtvorsten hingen de bladeren slap en wou het op deze manier eens opnieuw proberen! Vorig jaar is dit goed fout gegaan bij zeker 6 grote basjoo's maar had waarschinlijk te veel aarde aan de stam laten zitten. Ik heb nu ongeveer 10 cm om de stam de grond afgeschept en daarna bijna al het zand met de slang weg gespoelt! Hoop dat het nu wel goed gaat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Quirijn
kiwi

33 bedankjes

Re: Amerikaanse Methode

Berichtdoor lapalmeraie op 25 okt 2010 22:20

Eventjes de foto's tussen image-tags gezet voor je ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 25 okt 2010 22:29

Bedankt, vergeet vaak hoe dat moet! :oops:
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor barre op 25 okt 2010 23:24

Dit wordt interessant om te volgen. Kan je miss eens een foto posten hoe je ze stockeert of een foto in welke omstandigheden ze worden opgeborgen. In elk geval mooie planten.
barre

8 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 26 okt 2010 08:16

Hoi Barre,
nu liggen ze in de schuur te drogen en uit te lekken maar komende zaterdag gaan ze naar de winterstalling met de rest van de planten. Ik zal dan eens een foto maken en in de loop van komende winter verslag doen. Hoop dat het dit jaar wel lukt!
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 26 okt 2010 20:50

En het Amerikaanse aan deze manier is, dat je de kluit wegspoelt en dan opbergt?

Ben heel benieuwd!
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 okt 2010 21:33

Droog en koel ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 26 okt 2010 21:50

Heej WSBN, het amerikaanse hieraan is inderdaad dat je de plant droog en koel weg legt. Dit had ik vorig jaar ook al geprobeerd met een minimaal beetje kluit/ zand en dit is uit eindelijk op het laatst helemaal fout gegaan! Nu had ik al vaker gelezen door bijna/ al het zand te ontdoen van de plant er geen/ weinig rotting kan optreden vandaar deze optie....

Groeten Quirijn
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 26 okt 2010 22:00

Owwkeej, interessant, ik ga je resultaten zeker volgen.

Veel mensen hoor ik zeer positief over de "europese" manier met kluit en al op
zolder en dan heel af en toe een beetje water, laatste blad eraan laten en recht omhoog plaatsen.

Maar ik ben heel benieuwd, want het zou zonde zijn voor iedereen om die kostbare grote bananen te zien veranderen in plumpudding :(

Groet,
John
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 okt 2010 01:06

Zoals ik het hier zie op de foto's lijkt me helemaal niet goed te komen ?? :? Er hangt niks van zand meer aan, die wortels drogen toch helemaal uit en sterven af niet ?? Dan heeft de banaan geen enkele of te weinig wortel en komt nooit meer tot leven denkt me ?!! Of denk ik nu zo verkeerd ?? Dat je er vorig jaar wortelrot aan had door er zand aan te late kan ik moeilijk geloven, als ik dat beetje wortels dat je hier nu ziet op de foto helemaal in een zandkluit voorstel heb je nog een kleine kluit in mijn ogen die op een week of twee binne uitgedroogt is, dus rotten...denk het niet hoor of je moet water gegeven hebben ? Ik geef nooit geen enkele banaan (Ensete of Musa) één druppel water tijdens de winter, is echt niet nodig, geen druppel zeg ik jullie ! ;)
Ben echt benieuwt hoe dit afloopt !

Ik heb hier trouwens grote bananen in grote metselkuipen staan van 90L, schep ik uit met evengrote kluit als die kuipen uit de natte grond, dus de grond is goed nat als ik ze erin steek, die geef ik dus nooit meer water en toch zijn die kuipen al erg droog als de winter echt begint !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming