mijn (nieuwe) cyathea australis

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: mijn nieuwe c. australis

Berichtdoor bjornobo op 15 dec 2010 18:45

Raymond, je "winterklaarmaak" actie is indrukwekkend.
Zag zojuist op je webcam dat het ' hele circus' mooi ligt geeft. Wat heb je totaal aan wattage branden en voor hoeveel boomvarens?

Allemaal op 1 thermostaat, dus 1 circuit?

Bjorn
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 dec 2010 19:32

Hoi Raymond, lees het net van dat water geven aan de medu! Ik heb het vandaag gedaan, want komende Vrijdag staat hij alweer 3 weken in die tent! En wat denk je, ik water gieten in de kop en zag pas naar een lange tijd water langs de stam afkomen ! Wat ook weer meteen opgezogen werd, dus dat had niet veel langer moeten duren, hij heeft nu 3 liter gehad, ben nu ook wel benieuwd wat dit gaat brengen! Ik had die site al eens doorgelezen, en hoop dan ook voor jou dat hij is gaan wortelen, want als je het goed gelezen hebt weet je wat daar gezegd wordt omtrent bare -rooted stammen bij cyathea's, ik heb om dat ik dit wist in overleg met Remko contact gezocht met een Duitse importeur die ze eerst oppot en na dat ze het eerste jaar meestal wel uitlopen een jaar later de nieuwe rollen kon zien zitten daarom heb ik hem gekocht, mijn sporen uit Australië van alle soorten varens en het zaad van de palmen is allen verloren gegaan door bestraling! en ik vond hem zo mooi in Australië dat ik het geld er wel voor overhad, maar bepaald niet goedkoop!

En Remko je verhaal wordt daar ook bevestigd dat de meeste boomvarens sneuvelen door uitdroging van de stam! Maar terug houdend moet zijn in de kop te gieten! Zal het voor mij anders zijn daar ik een tent heb en de vergelijking enigszins opgaat met een serre, Dus geen uitgedroogde stammen, dit zullen we serieus in de gaten moeten houden.

En Raymond , ben je weerman of zo? Ik heb het net ook even bekeken, maar dat gaat volgens mij verder dan hobby!! :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor plasta op 16 dec 2010 15:59

Bjorn, alleen de dicksonia en de cyathea worden samen door 1 thermostaat gestuurd, dwz slechts 2 korte lichtslangen.
De gewone verlichting bestaat uit 12 halogeenspots van 35 watt die ik verdeeld over 2 groepen het hele jaar vanuit huis kan schakelen. Dit heeft dus niets met de bescherming te maken.
Andere lichtslangen worden indien de temp daalt, aangesloten op een andere thermostaat.
Ik heb eigenlijk 3 groepen stroom in de tuin liggen, in totaal 36 stopcontacten :oops: , dus ook 3 schakelaars die elk 12 stopcontacten schakelt. Om dan ff door te gaan, ook een gardena sprenkelinstallatie met 6 verschillende groepen met 200 mtr? waterslang, 3 verschillende aansluitpunten voor de tuinslang, een tuindouche en een weerstation met 4 temp/vocht sensors, uv-sensor,windmeter luchtdruk etc. dit aangesloten op een aparte pc die 24/7 aanstaat, alleen voor het weer bij te houden en mijn weerwebsite bij te houden.
Die website is een verhaal apart, de software en het weerstation zelf zorgen nog wel eens voor slapeloze nachten. Er zitten hier en daar wat fouten in de gegevens door software(instel)fouten en uitval van sensoren. zelf weet ik wat wel of niet klopt, dus alles blindelings geloven wat je aan gegevens ziet, is niet slim. De website heb ik eigenlijk ook voornamelijk om zelf naar het weer in mijn tuin te kijken als ik bv op het werk zit. Het fijnste vind ik nog wel mijn live webcam. Zo houdt mijn tuin me ook bezig terwijl ik niet ter plaatse ben.
Alles heb ik min of meer in 1 keer aangelegd en dus met zoveel mogelijk tegelijkertijd rekening gehouden.
En Eduard, een weerman ben ik zeer zeker niet. Heb er nagenoeg geen verstand van, het weerstation heb ik om de temp voor de exoten bij te houden. Het weerstation houdt alleen bij wat er bij mij gebeurt en voorspelt niets. Daar zijn andere soorten weerstations voor. Zeker hier in ons diepe zuiden is het weer een belangrijke factor en ik wil geen bloempotten-tuin die ik in de winter naar binnen moet slepen, ik wil het hele jaar een tuin en dus veel aandacht voor het weer. Ik lees wel veel over het weer op onweer-online en haal daar de weersverwachtingen vandaan. De aandacht voor het weer is dus ontstaan door de exoten. Ooit wil ik dan nog eens een keer een 'echt' weerstation, een uitgebreide Davis, maar dat is nog wel ff sparen.
De wortels, tja. Toen ik de cyathea kocht, was hij juist een paar dagen opgepot, omdat de wortels begonnen uit te lopen. We hebben de pot er wel daar ook weer af moeten halen, omdat hij niet in de auto paste... Dus hij is bij mij de grond ingegaan met een eerste aanzet van wortels. Of deze ook door zijn gaan groeien, weet ik niet. Toch heb ik een positief gevoel erbij en dat komt door de bare rooted dicksonia, die was bij mij vorig jaar in een paar weken tijd onvoorstelbaar goed geworteld. Uiteraard is dat heel wat anders, maar veroorzaakt wel dat positieve gevoel. Ik kan nu nergens de foto's vinden van de toestand tijdens aanschaf van de australis, maar zal ze zeker wel plaatsen als ik ze nog tegen kom.
Die Duitse importeur waar je het over hebt,is dat Kleo Montforts? Dat ziet er namelijk ook heel leuk uit wat die heeft en zit schijnbaar ook niet heel ver hier vandaan.
Maar goed dat je water hebt gegeven.

Raymond (ben ik nog wat vergeten te schrijven? )
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 dec 2010 16:37

Zo ja een halve kranten pagina vol geschreven! En bij mijn weten niets vergeten :P en ja Kleo Montfort niet zo ver bij ons vandaan, hij heeft ook wel af en toe aparte varensoorten staan! Ben er vorig jaar met turtleboy geweest in Februari, en daar stond ook zijn trots in een plastic koepel tent een C. medullaris 3 m stam en 25cm dik, 25 jaar oud super mooi, hij haalt ook het blad weg, en daar zag ik toen dat er meerdere rollen in een keer eruit gegooid worden, moet in de zomer ook een prachttuin zijn, we waren uitgenodigd op 1 Augustus van het vorig jaar [open dag tuin], maar was toen op vakantie, heb wel later gehoord dat het daar extreem druk was! Niets voor mij dus.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 16 dec 2010 20:18

Prachtig Raymon je kunt trots zijn gr Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 16 dec 2010 21:26

Mooi gedaan Raymond en zeer professioneel vind ik wel. Geef je je meet info ook door naar een andere website die het weer registreert?

Ook je webcam is schitterend. (Ps het sneeuw momenteel in je tuin)

Zijn er nog webcams op tuinen gericht dat jullie weten?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 17 dec 2010 10:21

Aha, ook veel electronica en watertoevoer. Ik heb het gehouden bij 14 muurstopcontacten en 120 meter tuinslang (waarvan 60 meter in pijp onder de grond) met 5 aansluitpunten. Maar zo'n weerstation is inderdaad ook erg mooi!
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor plasta op 17 dec 2010 19:27

Dank jullie.
De weergegevens worden niet doorgestuurd, omdat ik het zelf te onbetrouwbaar vind ze om 24/7 door te geven. Dit dus door af en toe uitval, maar met name software-gevechten.
Mooi voorbeeld is wel hier en nu, want de website gaat een paar dagen offline in verband met nieuwe software voor mijn website. Hopelijk is het daarna mooier en met name stabieler.
Het doet me deugd te horen dat ik niet de enige ben met zoveel toeters en bellen in de tuin ;)
Vooral Peter moet ik toch extra bedanken voor zijn gouden tip, de sneeuw was me nog niet opgevallen :o
Goede vraag, nog ergens van die gekken met een webcam gericht op de tuin?

Raymond (die de foto's van de cyathea-wortel niet kan vinden :( )
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 17 dec 2010 23:25

Vooral Peter moet ik toch extra bedanken voor zijn gouden tip, de sneeuw was me nog niet opgevallen :o

:lol:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor plasta op 19 dec 2010 21:20

Om weer :off_topic: te blijven in dit draadje....
de nieuwe weerwebsite is online, maar het zal een eeuwig durend project blijven. De webcam geeft o.a. ongeveer elke 2 minuten een nieuw beeld, maar bv het menu onder het knopje webcam moet ooit een film van gisteren, het laatste uur etc weer gaan geven.

Raymond (die spijt heeft van geen bescherming trachies en sneeuw...aantal bladstelen knak)
plasta

146 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens