mijn (nieuwe) cyathea australis

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: mijn nieuwe c. australis

Berichtdoor wsnbm op 14 maart 2011 00:52

Sjeetje, dat kun je met recht een boomvaren noemen.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor plasta op 14 maart 2011 01:31

Ja, Ben.
boven.jpg
boven.jpg (281.4 KiB) 3611 keer bekeken

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 14 maart 2011 01:43

Heb je die op laten sturen of ben je hem zelf uit wezen zoeken? Bij dit soort grote planten vind ik het altijd wel belangrijk dat je weet wat je krijgt aangezien de stammen niet of nauwelijks meer veranderen.Bijvoorbeeld bij Dicksonia's vind ik mooie rechte stammen van egale dikte het mooist.
Ik weet wel,de natuur kun je (gelukkig) niet sturen in dit geval,maar als ze voor het uitkiezen staan ;) Nogmaals: heel mooi!

Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor plasta op 14 maart 2011 02:29

Zelf gaan halen en dus ook uitzoeken. Leuk tripje geweest, vooral terugreis. Er stak 1,5 mtr boomvaren uit de achterbak 160 km lang. We vielen echt niet op :fluiten:

Binnenkort ga ik een circa 2mtr hoge dicksonia ontvangen. Een dikkertje, maar deze heb ik 'blind' gekocht. Slechts 1 foto van gezien, maar wel vertrouwen in deze (voor mij bekend adres) en dus ook gekocht. Maar uiteraard blijft het een gok...

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 maart 2011 12:43

plasta schreef:Zelf gaan halen en dus ook uitzoeken. Leuk tripje geweest, vooral terugreis. Er stak 1,5 mtr boomvaren uit de achterbak 160 km lang. We vielen echt niet op :fluiten:

:lol:

Dat zullen we allemaal wel herkennen.
Was je niet bang dat hij zou breken? Of zijn die stammen heel sterk?
(Ik daar eigenlijk geen idee van)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor plasta op 15 maart 2011 14:41

Laat ik het zo zeggen, nooit geprobeerd door te breken en wil het eigenlijk ook niet proberen.
Denk wel dat het hele taaie rakkers zijn die niet zomaar buigen of breken.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 maart 2011 16:25

Dat begrijp ik.
Maar ik bedoel maar, zo'n stuk uit de auto op een relatief smalle harde kofferbak rand o.i.d. dan kan het nemen van drempeltje + zwaartekracht al funest zijn...
Maar goed, het is je gelukt en hij staat daar prachtig :thumb_up:
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 15 maart 2011 16:49

Met dergelijke planten is de kans groot dat de natuur het wint van de techniek. Ik heb jaren geleden eens een Dicksonia antarctica van 260 cm lang en 40 cm dik in een 1-assige aanhanger achter een Nissan Sunny vervoerd...Niet voor herhaling vatbaar! :roll:
Denk dat de achterwielen van de auto bij menige hobbel in de weg vrij kwamen. Vrij korte route van Delft naar Dordrecht,maar heeft qua stress wel een paar jaar van mijn leven gekost :lol:
Dat denk je dan wel even zelf te doen i.p.v. bezorgkosten van tegen de 120 euro.
Had er wat gebeurt onderweg had dit vele malen meer kunnen zijn,al had het alleen maar materieel geweest aan auto of aanhanger.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 maart 2011 11:46

:lol: En daar zijn geen foto's van zeker.... :roll: :lol:
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 16 maart 2011 15:57

lapalmeraie schreef: En daar zijn geen foto's van zeker....

Gelukkig niet zou ik bijna zeggen. Zouden er foto's gemaakt zijn hadden die afkomstig geweest van de politie of de RDW... :lol: Ik denk ook niet dat er veel fantasie voor nodig is om een voorstelling te maken van het uitladen van deze plant (met twee man). Tillen is daar niet bij,uitsluitend door rollen en schuiven over een paar oude kastdeuren is deze uiteindelijk in de tuin terecht gekomen. Eigenwijs ben ik een jaar later nog een exemplaar wezen kopen (ditmaal bij Roland Smeets) van ong. 160 cm hoog en 35 cm dik. Dit was nog net te doen met inladen (wel met drie paar handen: Roland,zijn vrouw Sandra en ondergetekende). Thuis uitladen met 3 personen was ook redelijk te doen.
Dan ging de verhuizing 3 jaar geleden van Dordrecht naar Papendrecht toch een stuk vlotter met behulp van de techniek. Helaas hebben beiden de winter 2009/10 niet overleefd. De stammen liggen echter nog in de tuin totdat ik er een doel voor kan verzinnen.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens