Buiten zetten, kans op wortelrot?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Buiten zetten, kans op wortelrot?

Berichtdoor s.janssen op 04 apr 2011 22:10

De nachttemperatuur is weer omhoog gegaan, schommelt beetje tussen de 5 en 9 graden. Hier en daar is wel kans op een bui. Omdat ik niet elke ochtend alle planten naar buiten kan sjouwen voor het mooie weer. Vroeg ik mij af of begin april niet een mooie tijd is om de planten weer naar buiten de dumpen? Gaat vooral om zaailingen van diverse palmen (trachy's, jubaea's etc), palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia), succulenten (Agave's). Het bijmesten is dit nu een goede tijd er voor zodat alles goed kan groeien in de komende tijd?

Ik weet niet of er nog kans is op langdurige vrieskou. Ik wil niet nog meer palmen verliezen door wortelrot!! :( Op monent geef ik geen water, alles staat kurkdroog) Met uitzondering van dicksonia's, bananen (Musa dwarf cavendish).

Groeten,
Sylvan
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Buiten zetten, kans op wortelrot?

Berichtdoor KevinC op 04 apr 2011 22:12

Hey Sylvan :)

Van cycadeeën ken ik niet veel, maar mijn palmen staan al een week terug buiten. Echt koud word het niet meer 's nachts. ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 04 apr 2011 22:20

Hej

Bij mij staat ook alles terug buiten, ook alle zaailingen. Behalve enkele bananensoorten hou ik nog effe binnen.
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor amourath op 05 apr 2011 08:45

Hier staat alles buiten behalve de zaailingen, daarvoor moet het 's nachts nog wat warmer worden (zat op zon wordt het weer koud!) Die nemen minder plaats in beslag dus die hou ik nog even binnen. Ook de echt tropische soorten staan nog binnen, bvb de Musa velutina en mijn Phoenix roebelinii.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 05 apr 2011 14:15

Net wat amourath al zegt; de zaailingen nog maar even binnen houden. Ik had ook uit enthousiasme een stuk of 15 zaailingen van T.fortunei buiten gezet, met het resultaat dat sommigen verschrompelde bladertjes kregen en weer anderen hadden last van zonnebrand. Ik heb ze maar weer snel op een goed beschutte plek neergezet, ze zijn nog kwetsbaar.
De rest staat wel lekker buiten.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 05 apr 2011 21:24

Dan wacht ik nog even. Alles staat nu in het tuinhuisje op een lichte plek. De bananenplant staat wel weer buiten en krijgt zelf weer bladeren. Hopelijk doet die het goed. Gaat toch is kijken naar wat pups van Musa basjoo. Zie niet zitten om de dwarf in slaapkamer te zetten elke winter. Heb ik gewoon geen ruimte en voldoende licht voor. Mijn T.fortunei staat wel buiten op een plek met de meeste zon. Ik heb al nieuwe bladeren zien opkomen. Geweldig! :D

Met mooie weer zet ik wel alles buiten en haal ik het in de nacht weer naar binnen. Zo kunnen ze mooi aan de zon wennen. 2 Weken geleden nog mooie agave gekregen die altijd buiten heeft gestaan op een schaduwrijke plaats. Wel wat vorstschade maar bij mij krijgt die langzamehand volle zon.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming