Welke plant+verzorging?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke plant+verzorging?

Berichtdoor oleogaltieri op 02 jun 2011 08:35

Dag Palmvrienden,

Ik heb vorige week op een rommelmarkt een plant/boom gekocht. Weet iemand welke soort dit is? Een paar dagen geleden heb ik hem universele plantenvoeding gegeven en sinds gisteren zijn enkele van zijn bladeren aan het afsterven. Ze worden namelijk bruin en droog. Zou de reden de voeding zijn of een gebrek aan zonlicht? Welke voeding mag ik deze plant dan geven? De plant bestaat uit een dikke stam en twee grote scheuten. Zoals te zien is op de laatste foto is deze stam wat aan het rotten. Is dit dramatisch? De scheuten groeien namelijk uit de wortels en niet uit deze stam.

Bedankt voor de antwoorden!

Leo
Image 006.jpg
Image 006.jpg (36.28 KiB) 2294 keer bekeken
Bijlagen
Image 007.jpg
Image 007.jpg (39 KiB) 2294 keer bekeken
Image 008.jpg
Image 008.jpg (35.17 KiB) 2294 keer bekeken
Image 009.jpg
Image 009.jpg (41.18 KiB) 2294 keer bekeken
oleogaltieri

0 bedankjes

Re: Welke plant+verzorging?

Berichtdoor orinoco op 02 jun 2011 09:11

Dit is een Dracaena fragrans.Al tientallen jaren een zeer populaire kamerplant.
Deze planten worden opgekweekt uit stukjes stam (jong of in een beginnend stadium van verhouting).Doorgaans lopen ze uit op diverse hoogtes langs de stam,maar bij minder goede verzorging sterven de hoger gelegen "uitlopers" vaak af.
Op zich is dit geen moeilijke plant.Zet hem niet te donker,want dan krijg je een tamelijk "uitgerekte" plant.Niet te dicht bij de C.V. en een middelmatige watergift.
Dat de plant af en toe gele en later bruine bladeren krijgt is normaal,zolang het maar de onderste (dus oudste) bladeren betreft.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor oleogaltieri op 02 jun 2011 10:09

Bedankt! Dit helpt me al een heel eind verder!

Leo
oleogaltieri

0 bedankjes

Berichtdoor ick op 02 jun 2011 11:10

Het is zeker geen moeilijke plant: ik heb deze al sinds ik een jaar of 7 ben (en da's al lang geleden, toch ruim dertig jaar...). Het onderste deel - de dikke stam- bestaat inmiddels al jaren niet meer, die heb ik ooit weggegooid (geen idee meer waarom). Maar stekken is erg eenvoudig: knip een deel af, steek het in de grond en binnen een paar weken begint er weer een nieuwe plant te groeien.
Er is een jaar geweest dat ik 'm uitermate slecht verzorgde, omdat de plant in een ander huis stond dan waar ik eigenlijk woonde. Ik kwam hooguit eens in de 2 weken langs en vergat de plant dan ook nog vaak water te geven. Dat jaar heeft -ie me beloond met bloei, met trossen zoet ruikende bloemen!
Hij bivakkeert nu alweer een aantal jaar in mijn onverwarmde plantenkamer waar hij de winters niet echt op prijs stelt (te koud). Maar hij houdt vol, is inmiddels ruim 2,5 m.
Dus, een plant voor het leven!

groet, rick
ick

71 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie