Zaai-ervaring bauhinia purpurea (orchideeboom)?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Zaai-ervaring bauhinia purpurea (orchideeboom)?

Berichtdoor erna op 24 jul 2011 21:25

hallo Sylvie,

Hij leeft nog, maar daar is alles mee gezegd... de blaadjes verdorren vaak, of worden lelijk. Momenteel komen er opnieuw kleine blaadjes aan, maar bloemen heb ik nog niet gezien. Hij staat buiten, zal morgen eens een foto maken. Welk grondmengsel gebruik jij ?

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor amourath op 24 jul 2011 21:32

Voorlopig nog zaai- en stekgrond ;) Ik vermoed dat deze soort graag goed gedraineerde grond heeft.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 25 jul 2011 15:44

Hoi Sylvie,

ik heb er nu 10 staan . 2 van 2jaar oud, maar die staan eerlijk gezegd niet zo schitterend, ( na de winter moeilijk in gang gekregen, maar nu na bijna 2 maand in de serre zie ik merkelijk verbetering)
1 overlevende van 10 zaadjes die ik in november vorig jaar zelf van de boom heb gehaald in La Gomera en die doet het zeer goed. Had ze ook eerst twee dagen laten weken en daarna in februari nogal vochtig gezaaid en overdekt met plasticfolie, met als resultaat bijna allemaal rot, behalve die ene.
Dan nog eens geprobeerd begin mei, met supervers zaad meegebracht van Fuerteventura en die doen het wel goed ( 6 van de 8). Ditmaal niet laten weken en( zoals Frans al zei ) in een zandig, lichtvochtig cocopeatmengsel en ze kiemen inderdaad zeer snel. Volgens mij is de versheid van het zaad superbelangrijk en misschien ook de tijd van het jaar. Mei was warm (zeker in de veranda). Ik heb ze 1 cm diep gezaaid.
groeten
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor amourath op 25 jul 2011 16:43

Ik vermoed ook dat ik zaden heb gekocht die niet vers waren :evil: Ik heb gezaaid begin juli in de propagator: lekker warm en lange lichtdagen. Eentje gekiemd, drie andere schimmel... ik heb gezaaid in gewone zaai- en stekgrond, de zaden bijna aan de oppervlakte, een klein beetje grond erover.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor paul op 25 jul 2011 17:57

Hallo,
ik heb in de winter 2005/2006 een zaaipoging gedaan van Bauhinia variegata; 2 kiemlingen op 5. Zaadjes hier gekocht, en volgens deze methode http://www.folyage.com/F_arbre_aux_orch ... egata.html

foto van juli 2006; de eerste winter hebben ze overleefd op -bijna- kamertemperatuur; 2e winter bij minimale temp. van +9°C was de kous af!
Afbeelding
paul

28 bedankjes

Berichtdoor amourath op 25 jul 2011 22:37

Waauw dat waren echt wel mooie planten... goed dat je dit meegeeft, zo weten we al dat ze warm moeten overwinteren.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor erna op 26 jul 2011 08:18

Klopt, de mijne heeft in de woonplaats overwinterd.
Ik heb hier een foto, maar die is niet zo goed gemaakt, zal later een betere foto maken en doorzenden.

groetjes,

Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor erna op 26 jul 2011 08:21

hier is dan de foto ( van slechte kwaliteit )

groetjes, Erna
Bijlagen
DSC05216.jpg
DSC05216.jpg (52.57 KiB) 4605 keer bekeken
erna

374 bedankjes

Berichtdoor paul op 26 jul 2011 11:57

Planten houden van veel licht en voeding!
Ik denk dat kortstondige lagere temperaturen verdragen worden door deze planten, maar wekenlang beneden 10°C is blijkbaar nefast.
Planten in goede konditie vouwen s'avonds de bladeren dicht! Wanneer ze in slechte konditie verkeren doen ze dit niet meer, en blijven ze +/- halfopen(halfdicht)
Nog 2 foto's van 23(dichtgevouwen) en 24/8/2006
Afbeelding
Afbeelding
paul

28 bedankjes

Berichtdoor amourath op 27 jul 2011 09:13

paul schreef:Planten in goede konditie vouwen s'avonds de bladeren dicht! Wanneer ze in slechte konditie verkeren doen ze dit niet meer, en blijven ze +/- halfopen(halfdicht)

Dat doet mijn zaailing ook! Hij is nu zo'n 10 cm hoog en moet dus binnenkort uit de propagator.... hopen dat hij het bij kamertemperatuuro ok goed blijft doen.

Die plant van jou heeft wel gigantische bladeren! Als ik vergelijk met die van Erna en de bomen die ik al in 't echt heb gezien.... is dat een speciale variëteit? Of komt het doordat hij binnen stond en goed te eten kreeg?
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken