Ook heb ik een prachtige Butyagrus, groeit echt super snel doordat het een hybride is. Bij deze ben ik nog steeds voorzichtig geweest en staat deze winter nu voor het eerst buiten. Eveneens onbeschermt in de party-tent. Daarnet nog gekeken en hij vertoont zelfs nog geen donkere vlekken op het blad. Het is natuurlijk ook nog niet erg koud geweest maar dat vind ik zeker niet erg. Deze zachte winter is een ideale aanpassingsperiode voor nieuwe planten die ons klimaat nog moeten ondervinden !

De Beccariophoenix Alfredii is geen kanshebber voor ons klimaat denk ik. Toch niet op lange termijn en je zal dan zeer goed moeten beschermen. Deze lijkt me net iets te vorstgevoelig te zijn. Natuurlijk zijn hier nog weinig testen mee gedaan bij mijn weten dus ik hou niemand tegen ! Hiervan had ik drie grote zaailingen maar alle drie hebben ze de verzending helaas niet overleefd

Mijn voorzichtige conclusie, Butyagrus lijkt me de beste keuze vanwege de snelle groei en daarmee dus ook eventuele herstelkracht. Kwa vorstbestendigheid ben ik voorlopig nog positief. De parajubaea is dan de meest vorstbestendigste maar groeit en herstelt bij schade dus traag. Ook vocht is een groot probleem bij deze. De Beccariophoenix beschouw ik eerder als een potplant, volle grond is meer voor de durvers/gevorderden !