Brugmansias, meer uitleg gevraagd....

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Brugmansias, meer uitleg gevraagd....

Berichtdoor stefan78 op 18 feb 2012 11:23

Vital1, ik heb mijn stekje gisteren goed ontvangen. Perfect in orde, waarvoor dank. Zelf overwinter ik mijn Brugmansia in een koele veranda met veel licht. Hier op het forum raad jij aan de stekjes op een warme, lichte plaats te zetten. Wat doe ik nu best? De warme keuken in, of in de koele veranda? En doe ik er goed aan om de grootste bladeren te verwijderen? Mijn boerenverstand zegt dat de plant op dit moment beter zijn energie kan steken in wortel- en stamgroei. Wat zijn jouw ervaringen op dat vlak?
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 18 feb 2012 11:36

Fijn dat de stek in goede staat is gearriveerd. Ik heb deze winter handigheid gekregen in het verzenden van grote stekken. En tot nu is gelukkig alles goed gegaan.

Bij mij staan de bruggen op een plek waar de temperatuur tussen de 10 en 15 graden is. Warmer hoeft niet. Wel zo licht mogelijk.
Het blad: zelf haal ik ook al het grote blad van de planten. Het zit alleen maar in de weg, neemt licht voor scheuten en bruggen in kleine potten die er onder staan weg. En hoe meer blad hoe moeilijker het is om bladluizen in toom te houden.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 18 feb 2012 11:48

Bedankt voor de tips. Ik zal mijn adoptiekindje goed verzorgen :lol:
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 18 feb 2012 11:55

Als er vragen of problemen zijn dan reageer je maar op deze topic.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor mjkorhorn op 25 feb 2012 13:12

hey vital
bij deze ik heb de stekjes in goede staat ontvangen
heb ze nu op zolder voor het raam van de dakapel gezet moeten ze nu geleik over gepot worden of mogen ze nog even in deze potjes staan?
ik heb geen zakje mest gevonden in de doos maar de plantjes waren wel goed nat waneer moet ik nu bemesten en waar mee?
heb gekeken in het tuincentrum maar heb geen 20 20 20 mest gevonden ook niet iest wat er bij in de buurt kwam

ook wou ik vragen of je nog tips hebt om de brugjes op stam te krijgen zijn daar nog bepalden technieken voor ?

m.v.g. mendelt
mjkorhorn

3 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 25 feb 2012 19:35

Mendelt ik ben blij dat je de planten goed hebt ontvangen.
Je kan ze nog even in hun potjes laten staan maar verplant ze liefst wel zo spoedig mogelijk. De komende weken is het van belang dat ze een grote wortelkluit kunnen aanmaken. Die is hard nodig voor de explosieve groei van de komende maanden.

De mest: sorry dat ik het zakje vergat. Maar als je ze op stam wilt kweken kun je beter niet de 10-52-10 gebruiken die ik (behoor) mee te sturen. Die zorgt niet alleen voor wortelvorming maar ook voor bloei maar dan maken bruggen een Y en is het moeilijker om een stam te kweken.
Voor een stam haal steeds alle zijscheuten weg. Maakt de plant een Y haal dan de helft weg en bindt regelmatig aan een stok aan zodat je een rechtopgaande stam krijgt.

de mest 20-20-20 is moeilijk in tuincentra te krijgen. Online is het bij Gommer verkrijgbaar. Ook vind je het bij elke fuchsiakweker. Maar je kan ook andere meststoffen gebruiken, als je de verhouding dan maar aanpast zodat je in de buurt van 20-20-20 komt. Bruggen hebben heel veel mest nodig. Nu 1x per week, dat bouw ik gelijkmatig uit tot 3x per week een dubbele dosis in het volle groeiseizoen.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor mjkorhorn op 26 feb 2012 17:40

hey allemaal

vandaag heb ik ze overgepot gelijk in hun blijvende potten en heb ze op de logeer kamer gezet bij de andere planten.
op deze kamer is het nu 15 graden en staan ze in het venster gericht n/o.
ze staan nu in behoorlijke potten met potgrond vermengt met cocos grond en een handje gedroogde koemest korrel heb ze gelijk water gegeven met vloeibare kamerplanten mest.
omgerekende dosis 21-9-21 dit is 3x 7-3-7 dit omdat dit het enige aanwezige mest stof was.

heb ik het zo goed gedaan of hebben jullie nog tips?

m.v.g. mendelt
mjkorhorn

3 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 26 feb 2012 17:51

Je hebt ze nu al in hun blijvende pot gezet:
- hoe groot is die pot;
- zet je die pot komend seizoen in de grond of... ?

De mest:
- als je een uitbundig bloeiende plant wil is de P-waarde te laag;
- als je bewust weinig P geeft omdat je een stam wil: volgens mij is het moeilijk een stam te kweken met de planten die je kreeg. Wacht tot die planten een grondscheut maken en kweek die als stam op.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor mjkorhorn op 26 feb 2012 18:08

hey

ff foto is duidelijker denk ik

Afbeelding

mendelt
mjkorhorn

3 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 26 feb 2012 18:21

Dit zal een tijdelijke pot zijn!
Deze planten gaan eerdaags explosief groeien. Als ze eenmaal aan de buitenlucht gewend zijn groeien ze "onder je ahnden weg".

Let op: dagelijks controleren op bladluis. Die zijn ook dol op bruggen!
TinekedV

23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken