Overwinteren bananen.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Overwinteren bananen.

Berichtdoor JmC4c op 18 sep 2016 07:39

Eensgezind met je Remko.
Ik bescherm musa basjoo niks hier.
Alles blijft in volle grond en keert weelderig terug en blijft op sommige plaatsen zelfs staan in de tuin.
Uitgraven zou ik enkel met de minder winterharde doen.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 18 sep 2016 12:45

Tja, maar mijn stukje was ook meer algemeen bedoeld om mijn ervaringen te delen, zeker niet specifiek over de Basjoo. Er zijn genoeg mensen welke in deze tijd van het jaar al zenuwachtig beginnen te zoeken naar beproefde methoden om hun planten te kunnen overwinteren. Veel zullen niet kunnen of willen beschermen of durven hun grote stam niet op het spel te zetten en het liever op safe willen spelen. Om dan de bloei te kunnen bereiken zal er toch jaarlijks wat energie in de overwintering gestoken moeten worden wil je de stammen behouden. Bij toch uitsteken naar andere mooiere soorten uitwijken, mee eens, ik heb nu een Basjoo in bloei staan maar vind de bloem maar matig bijzonder van kleur.
Verder zijn het allemaal keuzes. In de volle grond laten staan is voor het wortelgestel natuurlijk het best maar daarmee krijg je naar verloop van tijd een enorme pol met meerdere stammen. Persoonlijk zie ik liever het aanblik van alleenstaande planten in plaats van de meerstammige wirwar van bladeren zoals ik die nu heb staan.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 19 sep 2016 23:38

Stukje eens en stukje niet eens Carlo, maar over smaak valt niet te twisten natuurlijk!

Eens: De bloem van basjoo is niet spectaculair. Persoonlijk hoef ik geen bloemen in mijn Musa's tenzij het de kleinere soorten zijn; je verliest de stam er alleen maar door.
Wel is 't belangrijk voor de identiteit.

Oneens; enkele stam voor Musa; ik hou van planten zoals ze in de natuur groeien, bij Musa dus meestal meerdere stammen. Maar ik zeg al, da's persoonlijk en beide niks mis mee natuurlijk!

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers