door Carlo op 18 sep 2016 12:45
Tja, maar mijn stukje was ook meer algemeen bedoeld om mijn ervaringen te delen, zeker niet specifiek over de Basjoo. Er zijn genoeg mensen welke in deze tijd van het jaar al zenuwachtig beginnen te zoeken naar beproefde methoden om hun planten te kunnen overwinteren. Veel zullen niet kunnen of willen beschermen of durven hun grote stam niet op het spel te zetten en het liever op safe willen spelen. Om dan de bloei te kunnen bereiken zal er toch jaarlijks wat energie in de overwintering gestoken moeten worden wil je de stammen behouden. Bij toch uitsteken naar andere mooiere soorten uitwijken, mee eens, ik heb nu een Basjoo in bloei staan maar vind de bloem maar matig bijzonder van kleur.
Verder zijn het allemaal keuzes. In de volle grond laten staan is voor het wortelgestel natuurlijk het best maar daarmee krijg je naar verloop van tijd een enorme pol met meerdere stammen. Persoonlijk zie ik liever het aanblik van alleenstaande planten in plaats van de meerstammige wirwar van bladeren zoals ik die nu heb staan.