Lotus in verwarmde binnenvijver?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Lotus in verwarmde binnenvijver?

Berichtdoor Rian op 16 aug 2011 11:00

Ik heb dit jaar een lotusplant gestart van een zaadje, en daarna deze laten groeien in een onverwarmde bak buiten. Tot mijn grote vreugd is hij gaan groeien en begonnen met het aanmaken van runners. Nu heeft hij verscheidene rhizomen van elk ongeveer 10 cm lang en 1.5 cm dik. Hij heeft ongeveer 7 drijfbladeren aangemaakt, maar nog geen luchtbladeren. Nu komt de winter eraan, en ik was eerst van plan de lotus in de garage te laten overwinteren, maar bij nader inzien lijkt het me toch leuker om hem permanent te plaatsen in een binnenvijver. Ik ben van plan een ronde bak te kopen van ongeveer 60 cm in diameter en 40 cm hoog. Ik wil deze bak gaan verwarmen met een aquarium verwarmer. De bak komt te staan in een kamer met 2 dakramen naast de bak. Ik zou graag een foto willen laten zien, maar ik ben nu niet in staat een foto te nemen. De bak komt te staan op een plek waar indirect zonlicht valt. Wel schijnt er praktisch de hele dag zonlicht door de ramen. Mijn grote vraag is: zal de lotus onder deze omstandigheden kunnen groeien? Heeft iemand van jullie ervaring met lotusplanten binnenshuis? Ik zou erg blij zijn als iemand mij zou kunnen helpen.

Mvg, Rian
Rian

0 bedankjes

Re: Lotus in verwarmde binnenvijver?

Berichtdoor Christophe op 16 aug 2011 13:33

Geen ervaring mee, maar een fotootje zou ik geweldig vinden! :mrgreen:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 16 aug 2011 14:45

Hebben lotussen - net zoals de meeste planten - geen rustperiode nodig in de winter? Koel maar vorstvrij overwinteren lijkt me toch de beste optie.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Rian op 16 aug 2011 17:29

@Christophe
Van de lotus of van de vijver als hij klaar is? De lotus is nog niet zo héél erg spectaculair hoor :P

@amourath
Van wat ik heb gelezen en gehoord is dat de lotus vanzelf een maandje in rust gaat om zijn rhizoom aan te laten sterken. Geen idee of dit getriggerd wordt door temperatuur :S

Maar zijn er hier mensen op het forum die zelf al langer lotussen hebben? Misschien dat ik die dan een PM kan sturen.
Rian

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 16 aug 2011 19:19

Beiden ! :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Rian op 21 aug 2011 18:54

Ik heb nu even geen foto van de lotus bij de hand. Ik ben zondag weer terug van vakantie, dus dan zal ik wel een fotootje nemen. De vijver komt ook als ie af is.
Rian

0 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 02 sep 2011 18:54

Ik heb hier buiten ook in een grote ronde cement kuip van dezelfde diepte een nelumbo komarovii staan voor het eerst dit jaar. De groei zit er nauwelijks in maar dat ligt aan het weer. Sinds kort zit Alexander hier op het forum waar ik de rhizoom van heb, Hij overwintert deze al jaren buiten in zijn volkstuin, ook Sven(sushui) heeft ze ook en hebben beide al langer ervaring ;)

Succes ermee, gr Kiwi
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor shusui op 02 sep 2011 19:02

Hier staat de N. komarovii buiten in de vijver, maar hij staat er niet zo mooi bij.
De winter is geen probleem, en in het voorjaar loopt hij goed uit, maar zo halverwege de zomer worden de bladeren lelijk en doet hij niet veel meer. (misschien te koud geweest in juli - augustus ? of misschien ook last gehad van waterlelie kevertjes)

Volgend jaar ga ik hem eens proberen in een ingegraven kuip appart zodat het water sneller opwarmt dan dat van de vijver .

Alexander heeft er idd goede resultaten mee , en bloei !

Ik heb er ook enkele keren gezaaid en vorstvrij overwinterd, maar die planten hebben het deze winter opgegeven.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten