Ik heb dit jaar een lotusplant gestart van een zaadje, en daarna deze laten groeien in een onverwarmde bak buiten. Tot mijn grote vreugd is hij gaan groeien en begonnen met het aanmaken van runners. Nu heeft hij verscheidene rhizomen van elk ongeveer 10 cm lang en 1.5 cm dik. Hij heeft ongeveer 7 drijfbladeren aangemaakt, maar nog geen luchtbladeren. Nu komt de winter eraan, en ik was eerst van plan de lotus in de garage te laten overwinteren, maar bij nader inzien lijkt het me toch leuker om hem permanent te plaatsen in een binnenvijver. Ik ben van plan een ronde bak te kopen van ongeveer 60 cm in diameter en 40 cm hoog. Ik wil deze bak gaan verwarmen met een aquarium verwarmer. De bak komt te staan in een kamer met 2 dakramen naast de bak. Ik zou graag een foto willen laten zien, maar ik ben nu niet in staat een foto te nemen. De bak komt te staan op een plek waar indirect zonlicht valt. Wel schijnt er praktisch de hele dag zonlicht door de ramen. Mijn grote vraag is: zal de lotus onder deze omstandigheden kunnen groeien? Heeft iemand van jullie ervaring met lotusplanten binnenshuis? Ik zou erg blij zijn als iemand mij zou kunnen helpen.
Mvg, Rian