dyckia's en hechtia's

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

dyckia's en hechtia's

Berichtdoor linda texel op 06 nov 2012 09:59

wie heeft hier op het forum Dyckia's en Hechtia's en kan mij wat tip's geven over de verzorging? Ik doe maar wat qua verzorging, en met behulp van wat ik hier en daar op internet lees, al is dat weinig. Blijkbaar geen erg geliefde plant, hier gezien in europa er maar weinig over te lezen is. Wat ik tegenkom is allemaal voor de States en het klimaat is hier toch wel ff anders. Dus zou ik graag in contact komen met andere dyckia kwekers als die er zijn.
linda texel

0 bedankjes

Re: dyckia's en hechtia's

Berichtdoor tweety op 06 nov 2012 22:00

hallo linda
ik ben ron en kom uit het midden van het land
ik heb al 12jaar dyckia,s en hechtia,s en puya,s
ik heb een paar soorten van elk
mag ik vragen wat voor soorten je hebt en hoeveel soorten
er zijn wel een aantal hobbyisten die deze planten hebben hoor maar die kom je meer tegen bij verenigingen wat zou je willen weten over deze planten ???

m.v.g ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor linda texel op 07 nov 2012 17:02

Hallo Ron,
leuk te horen dat er toch nog liefhebbers van deze soorten zijn. Zelf heb ik ( en dat zijn alle nog heel jonge plantjes) 3 Dyckia soortjes nl : Cherry Coke, Sulphuria en Morris Hobbs.
Ik zou graag wilen weten hoe je ze goed verzorgd:
Ik heb ze uit Engeland vandaan, ze waren in een plastic doosje verpakt met veel nattigheid en zaten onder de modder.
Ik heb ze droog weg gezet, zo veel mogelijk in aparte potjes, gevuld met een mix van grof wit zand, cocopeat, fijn grind en grof grind en potgrond.Mijn agaves doen het prima op dit goed doorlaatbare mengsel.
Helaas is toch de helft doodgegaan door rot en beschadigingen. De verkoper heeft mij toen wel nieuwe gezonden maar zei dat het door verkeerde behandeling kwam, ik zou ze nl in de volle zon gezet hebben. Ik had ze in een grote glazen bak gezet ( alle potjes) en op een kast in de serre, in de schaduw. Ook zei hij mij dat hij al zijn Dyckia altijd buiten had en dat ze niet tegen droogte ( in huis dus) konden. Vreemd, het is toch een min of meer woestijn ( rots woestijn) plant?Mijn serre is verwarmd maar niet meer dan 20 graden.
Ik zou graag willen weten wat de juiste verzorging is hier in nederland, nu doe ik maar wat en ik moet zeggen dat de overlevende het nu goed doen.
Moeten de zaailingen veel, weinig of bijna helemaal geen water?. Wat is de juiste temperatuur voor ze?
Doe jij ze zomers ook buiten? Kan ik ze zo ongeveer het zelfde behandelen als agaven?

Ik heb ook enkele Hecktia's nl: Colima ( is erg klein plantje, weet niet of deze het red).
Miahuatlan,Perote ( idem, erg klein)
rio zapotitlan en de El Mate.
Deze kwamen ook alle uit Engeland vandaan, hebben allemaal ook een moeizame start.
Verder heb ik nog aanverwante bromelia achtigen; fascicularia bicolor, Billbergia nutans, Cryptanthus Bivittatus en Neoregelia lilliputiana.
Met deze gaat het prima, hier heb ik geen vragen over.

Mocht je eens wat in de aanbieding hebben hoor ik het graag.
Is er in nederland een vereniging van bromelia achtigen, heb blijft moeilijk om er aan te komen en hier waar ik woon is het eigenlijk onmogelijk ( Texel).
met groetjes Linda bakker

ps. Ik heb ook nog Dyckia Brevifolia, van de Brevifolia en de Cherry coke heb ik meerdere exemplaren, dus mocht je deze niet hebben en ze groeien lekkker door is het misschien een mogelijkheid om van het voorjaar wat te ruilen?
linda texel

0 bedankjes

Berichtdoor tweety op 08 nov 2012 11:03

hallo linda

ik ben heel slecht met namen van planten maar ken altijd wel de naam van de soort. Kan alle namen wel gaan opzoeken maar ik doe wel een paar foto,s hahah.
De planten die je uit engeland heeft gehaalt zijn veel te nat geweest en daarom vermoet ik ook omdat het slecht met de planten ging dat ze wortelrot hebben gehad het is een goede zet van je geweest om ze te verpotten en droog te zetten .De planten die nog niet veel rot hebben redden het dan wel vaak
het mensel wat jij hebt gemaakt vind ik goed klinken ik doe het zelf kleine planten met zaaigrond en grof wit zand.
de kleine planten sproei ik om de dag met regen water net een beetje op de opervakte niet meer
zaad doe ik licht bevochtigen en dat zo houden
in de winter worden de planten niet kouwer dan 15 graden
en geef ik ze 1 keer in de twee weken een klein beetje water (regenwater ) en dat doe ik omdat ze wat donkerder staan en wat kouwer dus is de groei er een heel stuk uit dus hebben ze niet zoveel nodig .
regenwater vang ik op en zet het in mijn kamer omdat het water dan dezelfde tempratuur heeft als de kamer
in de zomer als de tempratuur boven de 10 a15 graden snachts zet ik ze weer buiten als het zo is dat het weer wat kouwer word dan kunnen ze best wel wat hebben als het maar niet meer gaat vriezen
ik geef ze geen water omdat het heel vaak regend in nederland en als het heel warm is en het regend een paarweken niet dan geef ik ze elke week een klein beetje

ik krijg deze of volgende week weer een aantal zaden van een aantal soorte dyckia en hechtia dus mechien in het voorjaar kunnen we eens een keer kijken om te ruilen ik ga 100 planten zaaien en ik hoop dat ik er goede planten uit krijg
altijd heel spannend
ik heb ook tillandsia dat vind ik ook erg leuk en heb ook billbergia's een paar soorten en wat catopsus
en nog wat andere planten maar die staan allemaal in een kas die ik huur
maar daar zet ik niet mijn dyckia's en hechtia's en mijn Deuterocohnia,s
dit is even een verhaaltje
ik hoop dat je er iets mee kan ( als je nog wat wil weten vraag het gerust )
ik heb nog een vraag heb jij ook wat foto's en de tweede vraag hoe kom je aan deze leuke intresse voor deze prachtige planten ?
m..v.g ron
Bijlagen
Kopie (2) van SAM_2166.JPG
Kopie (2) van SAM_2166.JPG (167.77 KiB) 5431 keer bekeken
Kopie (2) van SAM_2167.JPG
Kopie (2) van SAM_2167.JPG (143.09 KiB) 5431 keer bekeken
Kopie (2) van SAM_2170.JPG
Kopie (2) van SAM_2170.JPG (184.61 KiB) 5431 keer bekeken
Kopie (2) van SAM_2171.JPG
Kopie (2) van SAM_2171.JPG (185.87 KiB) 5431 keer bekeken
Kopie (2) van SAM_2175.JPG
Kopie (2) van SAM_2175.JPG (200.85 KiB) 5431 keer bekeken
Kopie (2) van SAM_2178.JPG
Kopie (2) van SAM_2178.JPG (176.47 KiB) 5431 keer bekeken
SAM_2174.JPG
SAM_2174.JPG (209.34 KiB) 5431 keer bekeken
Kopie (2) van SAM_2179.JPG
Kopie (2) van SAM_2179.JPG (160.01 KiB) 5431 keer bekeken
Kopie (2) van SAM_2180.JPG
Kopie (2) van SAM_2180.JPG (168.03 KiB) 5431 keer bekeken
Kopie (2) van SAM_2181.JPG
Kopie (2) van SAM_2181.JPG (173.82 KiB) 5431 keer bekeken
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor linda texel op 08 nov 2012 12:41

Hallo Ron, zeer zeker heb ik hier wat aan, ik zie dat ik ze maar het beste als de agaven kan behandelen, die geef ik ook om de 14 dagen wat water, in de zomer gaan de meeste naar buiten en dan redden ze zichzelf wel tenzij het echt te veel of te weinig regent.
Wat leuk dat je ook Deuterocohnia's hebt, daar is ook moeilijk aan te komen!. Ik heb maar 1 tillandsia, die kwam ik hier bij de bloemist tegen en dat gebeurd niet vaak.
Hier op Texel kan je geen echte leuke of bijzondere planten kopen, het is hier alleen maar het supermarkt gebeuren.
Ik wil van het voorjaar ook gaan proberen om wat te zaaien, er is wel zaad te kopen in de States al weet ik niet of je last krijgt met de douane , of zaad wel geimporteerd mag worden.
Ik zal eens kijken of ik een fototje kan plaatsen maar weet eigenlijk niet goed hoe dat moet. Ik ben niet zo handig met de PC.
Je planten staan er erg mooi bij, ik houd alles ook op deze manier, ik heb geen kas, alleen een serre en een vrij grote betegelde binnenplaats ( lekker geen slakken) . Ik heb mijn planten op plantenrekken in de serre staan dus kan ook niet zo gek veel hebben. Mijn Agaven gaan zo wie zo in het voorjaar naar buiten. Ik heb ongeveer 30 soorten en sommige worden wel heel erg groot voor mijn vrij kleine huisje.
Ik kwam op Dyckia's door de Agave, veel Agave kwekers hebben die ook en zo ontdekte ik ook andere soorten en de bromelia achtige waar van sommige ook erg op Agaven lijken.
Ik heb uit Engeland ook 2 Hybride Mangave's , bromelia achtige x agave, ontzettend mooi. Misschien wil je hier ook eens een stek van? Ook heb ik pas 3 cryptanthus brom. gekocht, die zijn ook heel leuk, ik was aan de vaste wal en ff bij een plantenzaak naar binnen gelopen, hier kan je deze niet kopen en op internet ook al niet.
De Mangaves worden vrij groot, dat wel, kan eens kijken of ik een foto hiervan kan plaatsen. worden toch nog vrij groot dat wel.
groetjes Linda
linda texel

0 bedankjes

Berichtdoor tweety op 08 nov 2012 14:02

hoi linda
Als je foto,s wilt plaatsen zit er als je een bericht maak helemaal onderop een link bijlage toevoegen daar kan je foto,s plaasten moet je maar even kijken ben benieuwd :)
gr ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor linda texel op 08 nov 2012 16:08

ik ga het proberen. ;)....en ja hoor,is gelukt. ( dit zijn de dyckia cherry coke die ik gekocht had, daar is nu ongeveer de helft nog van in leven). Ikzal eens een foto maken van de Mangaven
Bijlagen
dyckia's cherry coke.jpg
dyckia's cherry coke.jpg (261.15 KiB) 5414 keer bekeken
linda texel

0 bedankjes

Berichtdoor tweety op 08 nov 2012 16:40

hallo linda
heb je ze allemaal bij elkaar zitten of heb je ze al gescheiden? ze zien er wel gezond uit

gr ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor linda texel op 09 nov 2012 00:36

dit is een foto van de persoon waarvan ik de Dyckia's heb gekocht. Toen zagen ze er nog mooi uit, helaas heeft hij ze met kluit modder en al in een plastic doosje zo naar mij op gestuurd. De toppen van de blaadjes waren bij de meeste dyckia's afgebroken. De plantjes waren onherkenbaar door de modderachtige substantie. Ik heb ze allemaal apart opgepot. Na enkele dagen de plantjes met een haren penseeltje voorzichtig ( droog) afgepoetst. Helaas heeft de helft het niet overleefd en is gaan rotten. De andere doen het goed.
Het lukt me helaas niet om foto's van mij zelf te plaatsen omdat ze te groot zijn en ik moet eerst zien uit te vinden hoe ik ze klein kan maken.
Ik heb hier een foto van de Mangave ( manfreda x macroacantha) van deze plant heb ik 2 stekken gekocht ( maar niet van de zelfde persoon :lol: ).
groetjes Linda
Bijlagen
wp3f3b0519_05.jpg
wp3f3b0519_05.jpg (21.32 KiB) 5385 keer bekeken
linda texel

0 bedankjes

Berichtdoor tweety op 09 nov 2012 10:45

Hoi linda

Ook erg mooi apart de kleur hoe groot wordt deze soort ?
Als je op je foto drukt op je rechte muisknop dan doe je openen met .dan paint dan bewerken dan uit rekken en strekken en dan invullen hoeveel procent je hem wil verkleinen dan afsluiten en opslaan als je dan weer op je foto gaat staan ziet je hoeveel kb hij is ik zorg altijd dat ik onder de 200kb zit dan is het altijd goed
Gr ron
tweety

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten