door linda texel op 07 nov 2012 17:02
Hallo Ron,
leuk te horen dat er toch nog liefhebbers van deze soorten zijn. Zelf heb ik ( en dat zijn alle nog heel jonge plantjes) 3 Dyckia soortjes nl : Cherry Coke, Sulphuria en Morris Hobbs.
Ik zou graag wilen weten hoe je ze goed verzorgd:
Ik heb ze uit Engeland vandaan, ze waren in een plastic doosje verpakt met veel nattigheid en zaten onder de modder.
Ik heb ze droog weg gezet, zo veel mogelijk in aparte potjes, gevuld met een mix van grof wit zand, cocopeat, fijn grind en grof grind en potgrond.Mijn agaves doen het prima op dit goed doorlaatbare mengsel.
Helaas is toch de helft doodgegaan door rot en beschadigingen. De verkoper heeft mij toen wel nieuwe gezonden maar zei dat het door verkeerde behandeling kwam, ik zou ze nl in de volle zon gezet hebben. Ik had ze in een grote glazen bak gezet ( alle potjes) en op een kast in de serre, in de schaduw. Ook zei hij mij dat hij al zijn Dyckia altijd buiten had en dat ze niet tegen droogte ( in huis dus) konden. Vreemd, het is toch een min of meer woestijn ( rots woestijn) plant?Mijn serre is verwarmd maar niet meer dan 20 graden.
Ik zou graag willen weten wat de juiste verzorging is hier in nederland, nu doe ik maar wat en ik moet zeggen dat de overlevende het nu goed doen.
Moeten de zaailingen veel, weinig of bijna helemaal geen water?. Wat is de juiste temperatuur voor ze?
Doe jij ze zomers ook buiten? Kan ik ze zo ongeveer het zelfde behandelen als agaven?
Ik heb ook enkele Hecktia's nl: Colima ( is erg klein plantje, weet niet of deze het red).
Miahuatlan,Perote ( idem, erg klein)
rio zapotitlan en de El Mate.
Deze kwamen ook alle uit Engeland vandaan, hebben allemaal ook een moeizame start.
Verder heb ik nog aanverwante bromelia achtigen; fascicularia bicolor, Billbergia nutans, Cryptanthus Bivittatus en Neoregelia lilliputiana.
Met deze gaat het prima, hier heb ik geen vragen over.
Mocht je eens wat in de aanbieding hebben hoor ik het graag.
Is er in nederland een vereniging van bromelia achtigen, heb blijft moeilijk om er aan te komen en hier waar ik woon is het eigenlijk onmogelijk ( Texel).
met groetjes Linda bakker
ps. Ik heb ook nog Dyckia Brevifolia, van de Brevifolia en de Cherry coke heb ik meerdere exemplaren, dus mocht je deze niet hebben en ze groeien lekkker door is het misschien een mogelijkheid om van het voorjaar wat te ruilen?