In het verleden heb ik reeds meerdere planten aangekocht gehad die last hadden van schildluis, wolluis, spint enz... In sommige tuincentra heb je meer planten met dan zonder en als je dan een bepaalde soort echt graag hebt neem je de beestjes er maar bij. Tot hiertoe heb ik de planten (soms na een al wat langere periode) steeds volledig insectenvrij gekregen. Ik heb dan ook meer schrik van virussen dan van insecten. Wolluis is inderdaad niet snel bang maar ook die is niet onsterfelijk. Ik heb even opgezocht hoe ik dat in het verleden heb aangepakt: De planten werden (zoals Etienne ook al aanhaalde) eerst gewassen met een zeepoplossing. Hierdoor veeg je al een deel beestjes weg en raakt het waterafstotende beschermlaagje rond de overige beestjes beschadigd. Hierdoor hebben bestrijdingsmiddellen meer vat. Vervolgens gebruikte ik Provado combi pinnen (die druk je in de potgrond) en sproeide ik de planten (met tussenperioden) grondig met Confidor, afgewisseld met Calypso en Vertimec. Geen beest dat dat overleeft (Ik moet er zeker niet bij vertellen dat je dat beter buiten toepast). Uiteraard zijn dergelijke producten niet echt goedkoop en moet je een overweging maken of de plant het wel waard is. Als je maar één plant bezit is het waarschijnlijk weinig zinvol om een ‘klein laboratorium’ in huis te halen en kan je overwegen om hem gewoon weg te gooien. Maar als planten je hobby wordt ga je hoe dan ook vroeg of laat naar chemische bestrijdingsmiddellen moeten grijpen.
Bizzz-R, Je geeft zelf aan dat je al jaren tracht om je planten wolluisvrij te houden… Ik veronderstel dat je toch niet al je aangetaste planten één voor één gaat weggooien?
Peter