onbekende palm met witteschimmel/beestjes???

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: onbekende palm met witteschimmel/beestjes???

Berichtdoor Peleroly op 15 jan 2014 17:25

In het verleden heb ik reeds meerdere planten aangekocht gehad die last hadden van schildluis, wolluis, spint enz... In sommige tuincentra heb je meer planten met dan zonder en als je dan een bepaalde soort echt graag hebt neem je de beestjes er maar bij. Tot hiertoe heb ik de planten (soms na een al wat langere periode) steeds volledig insectenvrij gekregen. Ik heb dan ook meer schrik van virussen dan van insecten. Wolluis is inderdaad niet snel bang maar ook die is niet onsterfelijk. Ik heb even opgezocht hoe ik dat in het verleden heb aangepakt: De planten werden (zoals Etienne ook al aanhaalde) eerst gewassen met een zeepoplossing. Hierdoor veeg je al een deel beestjes weg en raakt het waterafstotende beschermlaagje rond de overige beestjes beschadigd. Hierdoor hebben bestrijdingsmiddellen meer vat. Vervolgens gebruikte ik Provado combi pinnen (die druk je in de potgrond) en sproeide ik de planten (met tussenperioden) grondig met Confidor, afgewisseld met Calypso en Vertimec. Geen beest dat dat overleeft (Ik moet er zeker niet bij vertellen dat je dat beter buiten toepast). Uiteraard zijn dergelijke producten niet echt goedkoop en moet je een overweging maken of de plant het wel waard is. Als je maar één plant bezit is het waarschijnlijk weinig zinvol om een ‘klein laboratorium’ in huis te halen en kan je overwegen om hem gewoon weg te gooien. Maar als planten je hobby wordt ga je hoe dan ook vroeg of laat naar chemische bestrijdingsmiddellen moeten grijpen.
Bizzz-R, Je geeft zelf aan dat je al jaren tracht om je planten wolluisvrij te houden… Ik veronderstel dat je toch niet al je aangetaste planten één voor één gaat weggooien?
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Bizzz-R op 15 jan 2014 17:34

Hoi Peter,

Nee zeker gooi ik geen planten één voor één weg. Alleen al niet vanwege het feit dat het planten betreft die je niet gauw bij tuincentra zult aantreffen. Bovendien vind ik dat nog iets anders dan bewust een risico op besmetting in huis halen.
Persoonlijk zou ik het niet doen.

Desondanks vind ik het bewonderenswaardig dat een met wolluis besmette plant bij jullie een mooie plek vindt en het ongedierte wordt bestreden :thumb_up:

Cheers, Ronald.
Bizzz-R

31 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 15 jan 2014 19:14

Hi ,

[img]door Gerritzen op 14 jan 2014 21:20

Sorry Etienne, maar zachte zeep met spiritus helpt echt niet tegen wolluis. Groene luis krijg je er wel mee weg, maar veel meer niet.

groet,
René[/img]

Beste René ,spijtig dat het bij u niet werkt , ik gebruik deze methode al bijna 40 jaar , de kleine hoeveelheid Spiritus bij de zeepoplossing heeft als doel het wol en schild van het dier aan te tasten en kapot te maken ,niet alleen erop spuiten maar zoals ik al eerder vermelde met een verfborstel het erop doppen zodat je de diertjes goed doordrengt , bijmij is dat tot heden altijd met sucses gelukt , ik heb dit zelf niet uit gevonden ,ik heb verschillende boeken waar deze methode in staat beschreven ,oa in het boek "Palmen en andere grote kamerplanten" geschreven door Elisabeth Manke
deze methode is goedkoop en niet giftig en de geur valt heel goed mee , mag ik toch de meeste mensen erop wijzen het gebruik van de producten in de handel , zoals van Bayer , Condifor enz dat deze zeer giftig zijn en een sterke geur geven ,als je daarmee binnenhuis spuit het sterk verspreid en later kans op "kanker " te krijgen niet weg te denken is , dus voor gans het gezin of andere personen die het inademen, zelfs als je deze producten gebruikt in een garage,bergplaats of kamer waar je planten staan voor overwintering en er staat een diepvriezer met eetwaren bij , de geur van dat product gaat door de diepvriezer tot bij je eetwaren .
Als een palm zoals P Roebilini die gerust nu nog wat buiten kan staan , als je die nu een tijdje buiten zet in de regen,zal al veel van die wolluis verdwijnen , wat koud weer ,nat -vochtig daar houden ze absoluut niet van dat ongedierte

mvg Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor patrick_palm op 16 jan 2014 19:39

Bedankt voor alle reacties, Ik ga de oudere bladeren wegsnoeien en de methode van Etienne toepassen. Heb t zelf niet zo op bayer producten of iets dergelijks. Plant staat op het balkon morgen zit ik m zo neer dat ie nat wordt als het regent. Wil graag een poging wagen om haar te redden... ik houd jullie op de hoogte.
patrick_palm

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 17 jan 2014 23:19

Cheers Patrick. Ik hoop dat het lukt.
Nog een dingetje. Als je chemisch gaat bestrijden, let dan op dat de meeste van die goedjes zeer giftig zijn voor vissen...Mocht je een vijver hebben, let dan even op de locatie en windstand!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor boemel op 26 jan 2014 23:07

Ik vecht zelf ook al jaren tegen wolluis.
Gaat inderdaad overal zitten,onder de potrand,ondergronds op de wortels enz.
Van alles geprobeerd.
Had laatst een geprek hierover met de hoofdinkoper van het plaatselijke tuincentrum (zijn al vrienden van elkaar! :lol: )
Ook hij zegt dat al die middeltjes niet helpen.
Wat hij me aanbevolen heeft(heb het nog niet geprobeerd) is Nicotine.
Gewoon een pak shag weken en met dit middel sproeien.
Volgens hem werkt dit goed.

groeten Luc b.
boemel

47 bedankjes

Berichtdoor Rob op 27 jan 2014 01:43

Ik probeer juist te stoppen Luc...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Eric08 op 02 feb 2014 10:06

De “wol” (waslaagje) van de wolluis stoot water en de meeste contactinsecticiden af. Spiritus gaat door de wol en treft zo de luis. Een nadeel van bestrijding met spiritus is dat je iedere luis met het product moet kunnen raken wat in dit geval vrij onmogelijk is. Voor kamerplanten heb ik al jaren goede ervaringen met SYSTEMISCH insecticiden. Dit product komt via het bladgroen in de sapstroom terecht. De wolluis zuigt dan het giftig sap uit de bladeren en sterft. Mijn raad in dergelijke gevallen: de meeste luizen afspoelen met een harde water straal (ik gebruik zelf de hogedrukreiniger op laagste stand met brede straal ) , de plant een dagje laten drogen en daarna bespuiten met een systemisch insecticide tegen wolluis (eender welk merk als het woord SYSTEMISCH insecticide maar voorkomt op de verpakking) Het product treft alleen maar de zuigende luizen en niet de neten (eitjes), daarom is een tweede (en soms derde) behandeling nodig na enkele weken, nadien is de plant volledig luizenvrij. Het product is ook te koop in de vorm van plantenstaafjes , gemakkelijker in gebruik maar veel minder efficiënt. Inderdaad wel buiten vernevelen en de plant minstens een paar dagen afzonderen vanwege de geur en de gezondheid.
Eric08

3 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?