Cycas Revoluta verkleuringen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Cycas Revoluta verkleuringen

Berichtdoor Roellie100 op 20 apr 2014 20:30

Hallo allemaal,

Sinds een maand of 8 ben ik eigenaar van een mooie Cycas Revoluta. Destijds op advies van een hobbyist gekocht, omdat ik een plant zocht voor in de op het zuidwesten gerichte serre. Ik heb trouw zijn advies opgevolgd en de plant 1x per week ongeveer 100ml water gegeven. De plant heeft het al die tijd goed gedaan, tot ik afgelopen week vergat de serredeuren open te maken, waardoor het zo'n 37 graden is geweest. Sindsdien zijn enkele veren gedeeltelijk roestbruin verkleurd. Daarnaast viel het me op dat de veren erg geel-groen van kleur zijn, geler dan voorheen in ieder geval. Bij nadere inspectie zag ik dat de blaadjes vanuit de punt aan het verkleuren zijn, sommigen geel, sommigen bruin. Ook zag ik enkele dorre plekken op de bladeren.

Ik heb al redelijk wat pagina's doorzocht, waardoor ik vermoed dat de bruinverkleurde veren betekent dat deze verbrand zijn. Het geel worden vanuit de punt zou een voedingsprobleem kunnen zijn, maar de dorre plekken heb ik geen verklaring voor kunnen vinden.

Vandaar mijn vraag aan jullie, klopt het wat ik hierboven suggereer? Wat betekenen deze verkleuringen? Kan ik de plant nog herstellen?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik heb uit voorzorg een zak potgrond ("Mediterraan en palm grond superieur, met grof brekerzand en terracottem") en een flesje Pokon kamerplanten voeding gekocht.

Ik weet zo niet hoe oud de huidige potgrond is, maar ik heb wel gezien dat de wortels er aan de onderzijde uit beginnen te groeien, dus misschien is de pot wel gewoon te klein. De potgrond zelf zal van goede kwaliteit zijn, de plant komt namelijk van een fanatieke hobby-teler. De wortels die uit de pot komen zien er gezond uit. De plant krijgt verder veel zon te verduren, vanaf ongeveer 11.00 uur tot ongeveer 19.00.

Ik ben dan wel geen groot liefhebber van exotische planten, ook is het niet mijn hobby, maar ik hoop dat jullie mij toch verder kunnen/willen helpen.

Hieronder nog wat foto's (Normaal staat hij in de zonnige hoek, maar had hem wat meer in de schaduw gezet om verdere verbranding te voorkomen):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bruinverkleurde punten zijn duidelijk zichtbaar.
Afbeelding

De donkere puntjes op de dorre plekken lijken vast te zitten op het blad. De bladuiteinden lijken wat vergeeld.
Afbeelding
Roellie100

0 bedankjes

Re: Cycas Revoluta verkleuringen

Berichtdoor Eduard op 21 apr 2014 13:32

Hoi, als ik het goed begrijp heb je de plant achter glas binnen staan! Beter zou zijn om hem buiten te plaatsen, binnen achter glas verbrand alles veel sneller.
En ja als je ziet dat de wortelgroei toeneemt wordt het tijd hem groter te zetten, de grond moet goed doorlaatbaar zijn er mag ook geen water in de buiten pot blijven staan.
De schade die je ziet zal niet weggaan, dit is brandschade, je zult geduld moeten hebben tot dat je ziet dat het groeipunt gaat zwellen dan is het ook tijd om extra te bemesten, dit is niet nodig als je hem groter gaat zetten, de meeste potaarde is voorbemest, en de wortels zullen eerst gaan groeien.
los van de brandschade ziet de plant er goed uit ;)
Tip. zou hem toch buiten zetten na het verpotten soms duurt het 2 jaar eer je een nieuwe flush krijgt, in de winter kun je hem op een koele lichte plek binnen zetten, succes.
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Roellie100 op 22 apr 2014 10:37

Hallo Eduard,

Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat de plant er verder goed uit ziet, alleen jammer dat hij nou net niet in de serre kan staan, daar had ik em eigenlijk voor gekocht. In de wintermaanden zal dit juist wel weer een goede plek zijn denk ik, of zou het ivm zonnige dagen dan toch ook te warm zijn? Wordt meestal zo'n 20 graden als de zon schijnt en het buiten koud is.

Is er nog een specifieke standplaats voor buiten? Ik zou hem dan namelijk met pot en al buiten willen zetten. Ik heb ergens gelezen dat de plant beter niet op de tocht kan staan, betekent dit ook dat hij uit de wind moet staan? Verder denk ik dat hij buiten wel gewoon in de zon kan? Of moet ik dit evengoed voorzichtig opbouwen?
Roellie100

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 apr 2014 11:37

Hoi, de plant kan wel in de serre blijven staan maar niet in de zon achter glas, dat verhoogd het warmte effect [ verbranding] hij moet echter wel heel veel licht krijgen anders kun je lange uitgroei krijgen van de veren en dan raakt die uit verhouding, warmte moet die aankunnen tot 35ºC.
Buiten gaan ze beter, je zult het wel moeten opbouwen om hem aan zon te laten wennen, enkele weken halfschaduw en dan steeds wat meer in de zon zetten, wat wind kunnen ze wel aan [ beetje beschutte plek] maar niet in een trekgang plaatsen!
Kluitje altijd vochtig houden zeker in de zomer dan komt het goed.
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Roellie100 op 27 apr 2014 09:30

Eduard, bedankt voor al je adviezen. Ik ga binnenkort de cycas verpotten en hem buiten plaatsen. De bladeren lijken steeds verder te verkleuren, maar ik denk dat dat nog de nasleep/uitwerking is van de aanvankelijke verbranding. Hopen maar dat hij nog een flush gaat krijgen dit jaar :)
Roellie100

0 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?