Sinds een maand of 8 ben ik eigenaar van een mooie Cycas Revoluta. Destijds op advies van een hobbyist gekocht, omdat ik een plant zocht voor in de op het zuidwesten gerichte serre. Ik heb trouw zijn advies opgevolgd en de plant 1x per week ongeveer 100ml water gegeven. De plant heeft het al die tijd goed gedaan, tot ik afgelopen week vergat de serredeuren open te maken, waardoor het zo'n 37 graden is geweest. Sindsdien zijn enkele veren gedeeltelijk roestbruin verkleurd. Daarnaast viel het me op dat de veren erg geel-groen van kleur zijn, geler dan voorheen in ieder geval. Bij nadere inspectie zag ik dat de blaadjes vanuit de punt aan het verkleuren zijn, sommigen geel, sommigen bruin. Ook zag ik enkele dorre plekken op de bladeren.
Ik heb al redelijk wat pagina's doorzocht, waardoor ik vermoed dat de bruinverkleurde veren betekent dat deze verbrand zijn. Het geel worden vanuit de punt zou een voedingsprobleem kunnen zijn, maar de dorre plekken heb ik geen verklaring voor kunnen vinden.
Vandaar mijn vraag aan jullie, klopt het wat ik hierboven suggereer? Wat betekenen deze verkleuringen? Kan ik de plant nog herstellen?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik heb uit voorzorg een zak potgrond ("Mediterraan en palm grond superieur, met grof brekerzand en terracottem") en een flesje Pokon kamerplanten voeding gekocht.
Ik weet zo niet hoe oud de huidige potgrond is, maar ik heb wel gezien dat de wortels er aan de onderzijde uit beginnen te groeien, dus misschien is de pot wel gewoon te klein. De potgrond zelf zal van goede kwaliteit zijn, de plant komt namelijk van een fanatieke hobby-teler. De wortels die uit de pot komen zien er gezond uit. De plant krijgt verder veel zon te verduren, vanaf ongeveer 11.00 uur tot ongeveer 19.00.
Ik ben dan wel geen groot liefhebber van exotische planten, ook is het niet mijn hobby, maar ik hoop dat jullie mij toch verder kunnen/willen helpen.
Hieronder nog wat foto's (Normaal staat hij in de zonnige hoek, maar had hem wat meer in de schaduw gezet om verdere verbranding te voorkomen):

De bruinverkleurde punten zijn duidelijk zichtbaar.

De donkere puntjes op de dorre plekken lijken vast te zitten op het blad. De bladuiteinden lijken wat vergeeld.