Thaise plumeria's ziek?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Thaise plumeria's ziek?

Berichtdoor Fem op 08 jun 2014 20:41

Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum - al veel gelezen, dat wel.
Sinds een 10-tal dagen heb ik thuis 7 Thaise plumeria's staan, allen mooi geworteld en stammetjes van ca 20-30 cm.
Ik kocht de planten op de markt bij een dame die ze zelf kweekt en vaak samenwerkt met internationale exporteurs, het zijn dus vermoedelijk zaailingen. Voor transport werden de meeste bladeren verwijderd, enkel de bovenste bladeren bleven staan en de bloemstengels ook.

Bij aankomst thuis had ik niet meteen perliet voorhanden en omdat ze al een dag of 5 in transport-modus waren (plastic zak om wortelkluit met nog wat aarde aan, de stammetjes in krantenpapier gewikkeld) wou ik niet langer wachten om ze in potten te zetten. Het is een mengeling van cactusaarde en lavakorrels geworden.

Helaas doen ze het niet zo goed. Ze verliezen bijna allemaal bladeren, en vanmorgen merkte ik dat er 3 plumeria's hun bloemstengel kwijt zijn (jammer, ze bloeiden zo mooi allemaal!). Nog eens een nadere inspectie later zie ik kleine witte vlekjes, droog. Vooral aan de bovenkant van het blad, een enkele plumeria heeft er ook onderaan (zie foto's). Volgens mij geen spint, maar wat dan wel? En vooral: hoe kom ik er vanaf?
Hopelijk kan iemand me advies geven hoe ik mijn plumeria's kan "redden", want het gaat helemaal niet de goede kant uit en ik zou het ontzettend spijtig vinden om ze te verliezen. Behandelen tegen de ziekte waarvan ik niet weet wat het is (wolluis misschien?), alsnog ompotten in mengeling cactusaarde + perliet…?

Alvast bedankt!
Fem
Bijlagen
photo 2-6.jpg
photo 2-6.jpg (172.35 KiB) 4821 keer bekeken
photo 3-3.jpg
photo 3-3.jpg (236 KiB) 4821 keer bekeken
photo 4-2.jpg
photo 4-2.jpg (288.36 KiB) 4821 keer bekeken
photo 3-2.jpg
photo 3-2.jpg (215.43 KiB) 4821 keer bekeken
photo 1-3.jpg
photo 1-3.jpg (199.86 KiB) 4821 keer bekeken
Fem

0 bedankjes

Re: Thaise plumeria's ziek?

Berichtdoor asiantjen op 08 jun 2014 21:29

Lijkt mij sporen van slijm van een slak , en die wiite knobbeltjes , eitjes van de wolluis :o
Voor de slak , controleer onderaan de pot of er geen slappen slak in zit , voor de eitjes , met een sponsje het blad schoon maken ;)

Blad verlies , planten hebben met dit warm weer te droog gestaan , te lang gewacht met nieuwe aarde

grt

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 08 jun 2014 22:33

Het ontbreken van perliet is zeer zeker niet de oorzaak en het is ook niet perse noodzakelijk om het toe te voegen. In Thailand groeien ze ook niet in perliet.
Je zei toch dat de bladeren deels verwijderd waren voor transport?
Dan lijkt het mij dat de witte aanslag afkomstig is van het plantensap dat vrijgekomen is na het ontdoen van het blad. Zou kunnen..... Kijk eens of het afwasbaar is. Let op het is wel giftig.
Het afvallen van het blad en bloemstengels kan komen door stress die de plant heeft opgelopen na donker transport.
Plaats eens een foto van de hele plant dan is zo te zeggen of het een zaailing of ent betreft.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor G Blooms op 08 jun 2014 23:20

Het is inderdaad gewoon het plantensap van de afgeknipte bladeren! No worries :D
G Blooms

2 bedankjes

Berichtdoor Fem op 09 jun 2014 23:50

Bedankt voor de reacties!
Ben intussen aan de slag gegaan met water en keukenpapier om de bladeren af te wassen. De witte vlekken waren een mix van opgedroogd sap en vermoedelijk ook wat eitjes van wolluis. De bladeren die al aan het afsterven waren heb ik afgeknipt, 2 plumeria's zijn hiermee vrijwel helemaal kaal geworden maar hopelijk zetten de nieuwe bladeren door. Dan zien ze er binnenkort weer wat meer als een plant uit ipv een stok :-)
Morgen neem ik wat foto's van de volledige plant, want weet eigenlijk helemaal niet hoe je kan zien of het een zaailing of een ent is.
Fem

0 bedankjes

Berichtdoor Fem op 10 jun 2014 13:41

Hierbij nog een paar foto's van de volledige planten. Wie kan me vertellen of het zaailingen dan wel enten zijn? (en hoe je dat eigenlijk kan zien)
Bijlagen
photo overzicht plums 2.jpg
photo overzicht plums 2.jpg (179.05 KiB) 4734 keer bekeken
photo overzicht plums 3.jpg
photo overzicht plums 3.jpg (155.07 KiB) 4734 keer bekeken
photo overzicht plums.jpg
photo overzicht plums.jpg (217.11 KiB) 4734 keer bekeken
Fem

0 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 11 jun 2014 02:33

Dit zijn enten. ;)
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Fem op 11 jun 2014 10:27

thx Carlo, maar hoe zie je dat nu?
Fem

0 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 11 jun 2014 20:36

Een (meestal) dikkere onderstam waar een "v" is uitgesneden.
Een tak met de zelfde vorm (maar dan een punt) is daar weer in geplaatst.
Soms zit de "V" verborgen onder de grond.

Zaaien geeft meestal niet dezelfde kleur bloem terug en dan zijn er ook nog soorten die wat moeilijker te kweken zijn. Door te enten worden de mooie of bijzondere eigenschappen behouden ofwel meegenomen.
De ent-stam is vaak beter bestand tegen ziekten, makkelijker te kweken enz.

Ik niet goed zien of al je planten enten zijn maar met deze info kun je dat zelf controleren.
Carlo

148 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?