Beste allen,
Ik ben nieuw op dit forum - al veel gelezen, dat wel.
Sinds een 10-tal dagen heb ik thuis 7 Thaise plumeria's staan, allen mooi geworteld en stammetjes van ca 20-30 cm.
Ik kocht de planten op de markt bij een dame die ze zelf kweekt en vaak samenwerkt met internationale exporteurs, het zijn dus vermoedelijk zaailingen. Voor transport werden de meeste bladeren verwijderd, enkel de bovenste bladeren bleven staan en de bloemstengels ook.
Bij aankomst thuis had ik niet meteen perliet voorhanden en omdat ze al een dag of 5 in transport-modus waren (plastic zak om wortelkluit met nog wat aarde aan, de stammetjes in krantenpapier gewikkeld) wou ik niet langer wachten om ze in potten te zetten. Het is een mengeling van cactusaarde en lavakorrels geworden.
Helaas doen ze het niet zo goed. Ze verliezen bijna allemaal bladeren, en vanmorgen merkte ik dat er 3 plumeria's hun bloemstengel kwijt zijn (jammer, ze bloeiden zo mooi allemaal!). Nog eens een nadere inspectie later zie ik kleine witte vlekjes, droog. Vooral aan de bovenkant van het blad, een enkele plumeria heeft er ook onderaan (zie foto's). Volgens mij geen spint, maar wat dan wel? En vooral: hoe kom ik er vanaf?
Hopelijk kan iemand me advies geven hoe ik mijn plumeria's kan "redden", want het gaat helemaal niet de goede kant uit en ik zou het ontzettend spijtig vinden om ze te verliezen. Behandelen tegen de ziekte waarvan ik niet weet wat het is (wolluis misschien?), alsnog ompotten in mengeling cactusaarde + perliet…?
Alvast bedankt!
Fem