Voor mij persoonlijk blijft het op vlak van boomvarens toch nog wat zoeken.
Zeker omdat ik qua overwintering niet echt de meest geschikte plaatsen heb.
Ofwel buiten maar dan moet ik ze steeds verplaatsen bij de minste vorst, ofwel binnen warm (huiskamer) of op zolder waar het met zo'n graad of 12-14 de koelste plek is.
De Dicksonia antartica gaat behoorlijk goed, maar die is dan ook redelijk vergevingsgezind.
Nu weer...

Hij stond prachtig in blad en uit veiligheidsoverwegingen al sinds het najaar op zolder. Hij is te zwaar om steeds te verhuizen dus die stond daar nog steeds. Dit weekend even geschrokken toen ik zag dat al het blad ineens helemaal verdroogd was. Even een week of 2 uit het oog verloren.

Ondanks het watereiland eronder.... Maar goed, die staat inmiddels weer buiten, dat komt wel goed.
Op vlak van de Cyathea daarentegen...
2 jaar geleden waagde ik me aan een eerste brownii. Die ging het hele seizoen aardig maar was (à la het bovenstaande) op zolder in no-time verdroogd. Einde oefening.
Dankzij Eduard (

In het najaar heb ik hem binnen gezet, in de warme huiskamer. Daar sproei ik het stammetje vrijwel dagelijks. Onderstaand is het resultaat. Niet denderend...

Wat nu? Kan hij al naar buiten? Daar zijn de omstandigheden toch al beter. Maar wat met het grote temperatuur verschil?
Of zijn er andere ideeën? Nog tips?
Ik wil hem echt persé overhouden én laten uitgroeien tot een prachtvaren.
Dat verdient hij én zijn bron van herkomst

Alvast bedankt!
Niek