Cyathea

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Cyathea

Berichtdoor lapalmeraie op 11 feb 2014 14:31

Palmvrienden

Voor mij persoonlijk blijft het op vlak van boomvarens toch nog wat zoeken.
Zeker omdat ik qua overwintering niet echt de meest geschikte plaatsen heb.
Ofwel buiten maar dan moet ik ze steeds verplaatsen bij de minste vorst, ofwel binnen warm (huiskamer) of op zolder waar het met zo'n graad of 12-14 de koelste plek is.

De Dicksonia antartica gaat behoorlijk goed, maar die is dan ook redelijk vergevingsgezind.
Nu weer... :oops:
Hij stond prachtig in blad en uit veiligheidsoverwegingen al sinds het najaar op zolder. Hij is te zwaar om steeds te verhuizen dus die stond daar nog steeds. Dit weekend even geschrokken toen ik zag dat al het blad ineens helemaal verdroogd was. Even een week of 2 uit het oog verloren. :shock:
Ondanks het watereiland eronder.... Maar goed, die staat inmiddels weer buiten, dat komt wel goed.

Op vlak van de Cyathea daarentegen...
2 jaar geleden waagde ik me aan een eerste brownii. Die ging het hele seizoen aardig maar was (à la het bovenstaande) op zolder in no-time verdroogd. Einde oefening.
Dankzij Eduard ( :thumb_up: ) kreeg ik vorig jaar een 2e kans. Super. Maar zoals ik in het najaar al liet weten op het forum bleef hij opvallend klein. Ik heb hem toen op jullie aanraden verpot, in een mengsel van potgrond, turf en koemest maar het was al behoorlijk laat in het seizoen. De reactie was dis nihil.

In het najaar heb ik hem binnen gezet, in de warme huiskamer. Daar sproei ik het stammetje vrijwel dagelijks. Onderstaand is het resultaat. Niet denderend... :roll: maar goed, hij leeft nog. Dat is al iets.

Wat nu? Kan hij al naar buiten? Daar zijn de omstandigheden toch al beter. Maar wat met het grote temperatuur verschil?
Of zijn er andere ideeën? Nog tips?

Ik wil hem echt persé overhouden én laten uitgroeien tot een prachtvaren.
Dat verdient hij én zijn bron van herkomst :D

Alvast bedankt!
Niek
Bijlagen
IMG_4328.JPG
IMG_4328.JPG (298.6 KiB) 4079 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Re: Cyathea

Berichtdoor Eduard op 11 feb 2014 19:12

Hoi Niek, denk toch dat je iets niet goed doet! Heb er zoveel verspreid en bijna bij alle mensen zijn het grote planten nu.
Ik overwinter de jonge planten op 2 plaatsen, eentje is hier in de koude kas en daar is het gemiddeld 6ºC. en op de logeerplek is het ruim 12ºC wel staan op bijden plaatsen veel varens en is de luchtvochtigheid hoog, denk dat dat het probleem is bij jou, de C.browni is een van de sterkste onder de cyatheas!
Heb je geen oud aquarium of terrarium leegstaan? dan zet je die ergens kort bij het raam dan kun je gemakkelijk de luchtvochtigheid regelen, buiten zal die in deze toestand snel het loodje leggen :fluiten:
Ben benieuwd, heb eventueel een groter exemplaar voor het geval die het niet red.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 feb 2014 22:02

Bedankt voor de feedback Eduard.
Hih heeft ook wel een klap gehad van een behandeling met Admire enige tijd terug.
Ik zag vliegjes uit de aarde komen en uit schrik maar een goede dosis gegeven. Bedacht nadien dat dat misschien juist net wel te sterk is voor zo'n kleine plant.
Ik probeer verder en lukt het niet dan hoor je le zeker terug. De plant is te mooi om het om te geven :thumb_up:

Ik zal nu ook alvast een plastic bekertje erover zetten (doorzichtig, van de kers tomaatjes) om de luchtvochtigheid omhoog te halen. ;)

Grt
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 11 feb 2014 23:03

Ik heb al mijn cyathea's en paar Dicksonia's op een koude kamer staan zo rond de 14 graden, niet zo koud als ik zou willen maar het is op het moment even niet anders. De varens blijven ook rollen met als slappe rollen tot gevolg die in het voorjaar toch weggesneden worden. Verder doen ze het prima.
Ik heb idee dat (boom)varens het beter doen als je ze iets kouder zet met veel frisse lucht in overwintering.

Mijn dicksonia antartica, fibrosa en C.australis staan nog buiten ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 12 feb 2014 11:27

Hoi Niek,

De C.browni was hier ook bijna slachtoffer van verdroging. Gelukkig ga ik alle dagen eens de overwinterkamer binnen. Nu heb ik hem al een 2-tal weken buiten, weliswaar heel beschut aan de achtergevel onder het afdak.
Hij doet het goed nu, veel beter dan voorheen, in de kamer isnog niet verwarmd geweest ;)
Hier 2 foto's.

Afbeelding

Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 12 feb 2014 11:39

Hoi J.M. deze komt wel door omdat die een stuk groter en sterker is, wat mij opvalt is dat jullie die kluitjes zo droog houden, hier giet ik de jonge boomvarens elke 3 dagen en dan tot het water eronder uitloopt [stalling 12ºC] echter mogen die nooit volledig uitdrogen.
Buiten staan nog een aantal grote exemplaren, deze waren tot mijn schrik ook al behoorlijk ingedroogd! Zou je zeggen met al die regen, er is veel schade, de helft van alle D.antactica blad is nu bruin aan het worden.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 12 feb 2014 12:07

Eduard, je het gelijk, deze staat nu wel wat aan de droge kant.
Zal hem vlug nog eens verwennen ;)
Want deze keer wil ik hem grootbrengen hoor :D
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 feb 2014 12:16

Bij al mijn boom- en andere varensoorten blijk ik dit jaar maar één probleemgeval te hebben tot nog toe en dat is de Krulcooperi. Nu ja, probleemgeval is veel gezegd want hij is reeds nieuwe bladkrullen aan het vormen maar de bladeren van vorig jaar zijn allen ingedroogd. Dit is iets wat ik andere jaren bij zowat alle boomvarens voor krijg in het vroege voorjaar wanneer de zon zich meer en meer laat zien waardoor de t° in de serre simpelweg te hoog oploopt en je die verdrogingsverschijnselen ondanks sproeien en water geven toch niet kunt vermijden maar daar is dit jaar nog geen sprake van geweest. Alle varensoorten staan er echt schitterend bij en sommige zijn zelfs al flink aan de groei maar net die Krulcooperi ziet er niet uit.
Wat de Cyathea brownii betrefd, die heb ik pas sinds vorig jaar en die is hier blijkbaar erg gelukkig. Dat word een probleemgeval om te kunnen blijven houden gezien die zelfs de hele winter door is blijven groeien en afmetingen in bladlengte krijgt die niet bij te houden zijn. Het is een echte sprinter en alleszins mijn snelstgroeiende boomvaren! Benieuwd hoe ik dat volgend najaar ga moeten aanpakken om hem te kunnen overwinteren in de serre. Ik vermoed dat ik hier uiteindelijk uitplant met winterbescherming voor ga moeten overwegen maar ook dit zal geen langdurige optie blijven omdat de overdekte varenkamer maar 4 meter hoog is. Ik zie nog wel.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Tropica Flora op 12 feb 2014 12:36

Oeh het gaat hier over Cyathea, ik ga dan ook even mijn ervaring delen met deze prachtplanten!

Ik heb vorig jaar op Haps 2 prachtige kleine boomvarentjes gekocht bij Eduard en omdat ik geen buiten ruimte heb ben ik gewoon koppig begonnen aan mijn missie om de boomvarentjes year round binnen te houden met tot op dit moment erg goede resultaten!

Waar ze staan, de Brownii voorop en de Cooperi revolvulum achteraan.
Afbeelding

Nog een betere foto van de Cooperi revolvulum
Afbeelding

zoals te zien is doen ze het beiden prima! Ik heb ze erg klein gekocht en altijd nat/vochtig gehouden wat wellicht hun redding dan betekent? De planten staan een stukje uit het raam op het zuiden een beetje verscholen achter een grote bromelia maar in de zomer krijgen ze alsnog 30 graden ruim voor hun kiezen maar ook elke dag 1-2 keer water want dan zuipen ze die pot zo droog.
de Cooperi heeft de laatste tijd een beetje last van indrogen maar dat komt wellicht ook omdat deze langer last heeft gehad van de varenrouwmugjes infectie die ik heb gehad en deze aarde niet vol zit met springstaartjes maar deze krijgt nu gewoon weer wat vaker water en de nieuwe veer ziet er weer mooi uit, stevig en niet ingedroogd.

wat het punt met deze planten ik ze om de dag rond deze tijd van het jaar binnen gewoon begiet, en dan rijkelijk dat de aarde even onder een laagje water staat waardoor deze even zijknat is en de plant al het water kan pakkrn wat hij wil, als de grond er eerder ingedroogd uitziet dan krijgt de plant natuurlijk vaker water (vandaar in de zomer 2 keer per dag).
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 feb 2014 13:47

We gaan ons best doen... het moet en zal lukken :mrgreen:
lapalmeraie

857 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?