Bananenplant last van 'larven'? / + groene beestjes op blad?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Bananenplant last van 'larven'? / + groene beestjes op blad?

Berichtdoor Derksuh op 30 mei 2016 15:26

Beste allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van twee leuke bananenplanten. Nu heb ik ze een aantal weken geleden in een grotere pot gezet (nieuwe potgrond). Heb ze daarnaast al twee keer bemest met koemestkorrels om de groei te stimuleren. Tot mijn grote schrik heb ik vandaag in beide planten wat aparts ontdekt. Persoonlijk heb ik weinig kennis op dit gebied en lees ik op het internet allemaal verschillende verhalen en oplossingen. Daarnaast ben ik ook niet zeker van mijn bevindingen. Zouden jullie mij wellicht verder kunnen helpen, ik wil ze namelijk wel langer behouden!

Op foto 1,2 is de musa basjoo te zien, hierbij zie ik op het nieuwe blad (kern van de plant) een aantal groene beestjes zitten. Ik heb ze vanmorgen weggehaald dus het waren er toen meer.

Op foto 3,4 is de ventricosum maurellii te zien, hierbij heb ik in de bodem van de potgrond kleine 'larven' (foto 3) ontdekt. Of in ieder geval in mijn ogen lijken het larven. Ook wanneer ik tegen de zijkant van de pot sla vliegen er een aantal mini vliegjes weg. Op foto 4 zie je de grond (toplaag lagen ze).

Vraag 1: Zijn beide beestjes op de foto's schadelijk voor de bananenplanten of is dat een soort van 'normaal'?

Mocht het schadelijk zijn voor de plant:
Vraag 2: Hoe kan ik beide planten het beste helpen zonder dat ik de plant + potgrond beschadig/vervuil?
Vraag 3: Is het resultaat snel meetbaar? Dit om te kijken of de aanbevelingen van jullie snel hun werking verrichten?'

Hartelijk dank voor jullie adviezen, ik ben zeer benieuwd! :thai:

Foto1 = Afbeelding
Foto2 = Afbeelding
Foto3 = Afbeelding
Foto4 = Afbeelding
Derksuh

10 bedankjes

Re: Bananenplant last van 'larven'? / + groene beestjes op b

Berichtdoor Derksuh op 30 mei 2016 15:36

Ik heb het topic --> Varenrouwmug palmzaailingen ook gelezen maar weet niet zeker of dit aansluit bij foto 3 en 4 van mijn topic hierboven.? Daarnaast weet ik ook niet of er verschil is tussen de wortels van een palm en een bananenplant (ivm schade aan wortels)?
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 mei 2016 15:46

De vliegjes en bijbehorende larven zijn vrijwel zeker Sciara of varenrouwmug. De groene insecten op het bananenblad zijn op de foto moeilijk te onderscheiden. Het kan appelbladvlo zijn, een cicade soort? Of die de Musa schade berokkenen, weet ik niet. Het kunnen toevallige passanten zijn uit te tuin en zolang ze niet massaal hun eieren afzetten, lijkt het me geen reden tot zorg.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 30 mei 2016 17:06

Bedankt Draco voor jouw reactie! De vliegjes en beestjes lijken inderdaad veel op de varenrouwmug. Ook hierbij heb ik natuurlijk de vraag of ze schadelijk zijn voor de plant en wat ik hier het beste tegen kan doen zonder de plant en grond teveel te beschadigen/vervuilen.

De groene beestjes zijn na het weghalen redelijk snel terug naar boven gekropen, nadat ik ze had weggespoeld met water en groene zeep (ergens gelezen).

Alle reacties en ideeën zijn welkom, ik wil ze zo snel mogelijk uit mijn mooie bananenplantjes ;)!
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 31 mei 2016 13:31

Ik heb je foto's zichtbaar gemaakt in het forum :)

Bij kleine vliegjes en larven denk ik ook direct aan de Sciara. Deze zijn vooral schadelijk voor jongere planten en varens.

Zolang ze buiten staan en er geen massale toename is zou ik me nog niet te veel zorgen maken.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 31 mei 2016 15:15

Hoi Derksuh,

Hier zitten die verschrikkelijke varenrouwmuggen nog steeds. Heb hier echt een 'varenrouwmug kwekerij''.... de palmzaailingen hebben er (nog??) geen last van dus dan doe ik er nog niks aan. Wanneer ik iets raars zie bij de palmzaailingen koop ik nematoden, dan heb je 6 weken rust (met geluk nog een week of 2 meer), maar daarna zijn ze er weer.

Een tip: ZET ZE SOWIESO BUITEN ANDERS ZIT JE HUIS VOL MET VLIEGJES!!

Als je ze niet buiten hebt staan dan zullen al je andere planten in je huis al besmet zijn/of met geluk snel besmet worden. Dus zet ze snel buiten!!

Wat ook helpt is van tevoren de potgrond even in de magnetron doen heb ik ergens gelezen.

Groet Sander, veel succes!
Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 31 mei 2016 15:22

Derksuh, haal anders de plant even uit de pot, dan kun je een foto maken van de wortels en op het forum zetten en dan kunnen we goed zien of de wortels dik/sterk genoeg zijn om de larven van de varenrouwmug aan te kunnen. Als de wortels te dun zijn, dan raad ik sterk aan om nematoden te kopen. En dan na 5 weken als de larven dood zijn, dan moet je er een laagje zand op gooien van +/- 2 cm dik. De varenrouwmuggen vinden het niet fijn om hun eieren op droge potgrond of zand te leggen, en dan betekent het geen larven= geen vliegjes. De varenrouwmuggen leven volgens mij maar 1 week en dan zijn ze dood.
Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 31 mei 2016 16:22

Hallo allemaal,

Ten eerste Peter bedankt voor het zichtbaar maken van mijn foto's, ik ga het nu ook zelf nog eens proberen haha. Vorige keer lukte het niet dus zocht ik een andere creatieve oplossing ;)!

Ten tweede Peter en Sander bedankt voor jullie uitleg. Ik heb vandaag de kweker opgebeld om nog wat informatie te krijgen. De bodem laat ik wat opdrogen door de eerste paar centimeter potgrond door elkaar te halen en even wat minder water te geven. Bij het door elkaar halen van de potgrond kwam ik nog 1 'larv' tegen die ik heb verwijdert. Volgens de kweker is de kans groot dat hierdoor de grootste problemen met de varenrouwmug al worden opgelost. Ik doorbreek hiermee hun cyclus en herhaal deze methode een tiental dagen. Daarnaast was het leuk om te zien dat de plant al razendsnel nieuwe wortels had aangemaakt die door de gehele bak terug te vinden waren (+-2 weken geleden pas gekocht in een klein potje).

Voor de andere bananenplant (waarschijnlijk bladluis) heb ik veel informatie opgezocht. Er zijn heel veel manieren/mogelijkheden om de bladluis aan te pakken. Ik ben gisteren begonnen met het bestrijden van de luis door middel van groene zeep + water. Vandaag zag ik dat de kleinste beestjes dood aan het blad vastgeplakt waren. De grotere bladluizen zaten er nog op. Ik heb daarom de plant ondergespoten met groene zeep + water + spiritus (zeepwater spiritus). Morgen zal ik jullie op de hoogte houden van deze methode? Ik hoop dat het effectief is en de bladluis verdwijnt.

Nu heb ik ook nog een andere vraag. Ik lees ook op veel pagina's veel over het effect van regenwormen plaatsen in de potgrond. Ze zouden de grond voedzamer maken en zorgen voor een betere grondstructuur. Is het wellicht ook een optie om per pot 1 regenworm te plaatsen? Het zorgt voor een goede vertering van de compost en maakt de bodem dus voedzamer? Btw helpt de regenworm ook tegen de varenrouwmug? Ik bedoel hij maakt het wellicht ook onaantrekkelijker om daar hun eitjes te leggen?

Bedankt voor diegene die hier een leuk antwoord op weten. Wellicht interessant voor meer mensen :D .

ps. Sander ik kan de plant niet zo gemakkelijk uit de pot halen, hij is redelijk zwaar en in mijn eentje wordt dat lastig. Ik zal dadelijk eens een foto uploaden van de twee bananenplanten, wellicht dat de grootte ook wat kan zeggen over het wortelstelsel? :thumb_up:
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 31 mei 2016 20:55

NEEEE mensen help aub! Het probleem is dus toch veel groter dan gedacht.. Ik bekeek de stengels van de bananenplant nog eens goed (aarde is schoon) en kwam tot de schokkende ontdekking:

Afbeelding

Wat moet ik doen???? Ik kan het stukje ernaast eraf snijden en de beestjes weghalen of wat is het handigst? Ik schrik me op dit moment dood! :shock:

<-- doorgaand op het vorige bericht, ik heb direct de stukken weggesneden en de 'larven' een voor een weggehaald. Ik heb hier een aantal foto's van gemaakt om iedereen een nog beter beeld te geven, reden tot zorg of? Hij lijkt nu namelijk ''clean'' maar voor hoelang?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 jun 2016 08:53

Het valt allemaal wel mee, zeker wanneer ze buiten staan.
Houd de grond gewoon iets droger en over een paar dagen zijn de larven ook vliegjes en zijn ze weg. Leg desnoods een laagje lavagruis over de potgrond zodat er geen nieuwe eitjes meer gelegd worden.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?