Ik ben sinds kort eigenaar van twee leuke bananenplanten. Nu heb ik ze een aantal weken geleden in een grotere pot gezet (nieuwe potgrond). Heb ze daarnaast al twee keer bemest met koemestkorrels om de groei te stimuleren. Tot mijn grote schrik heb ik vandaag in beide planten wat aparts ontdekt. Persoonlijk heb ik weinig kennis op dit gebied en lees ik op het internet allemaal verschillende verhalen en oplossingen. Daarnaast ben ik ook niet zeker van mijn bevindingen. Zouden jullie mij wellicht verder kunnen helpen, ik wil ze namelijk wel langer behouden!
Op foto 1,2 is de musa basjoo te zien, hierbij zie ik op het nieuwe blad (kern van de plant) een aantal groene beestjes zitten. Ik heb ze vanmorgen weggehaald dus het waren er toen meer.
Op foto 3,4 is de ventricosum maurellii te zien, hierbij heb ik in de bodem van de potgrond kleine 'larven' (foto 3) ontdekt. Of in ieder geval in mijn ogen lijken het larven. Ook wanneer ik tegen de zijkant van de pot sla vliegen er een aantal mini vliegjes weg. Op foto 4 zie je de grond (toplaag lagen ze).
Vraag 1: Zijn beide beestjes op de foto's schadelijk voor de bananenplanten of is dat een soort van 'normaal'?
Mocht het schadelijk zijn voor de plant:
Vraag 2: Hoe kan ik beide planten het beste helpen zonder dat ik de plant + potgrond beschadig/vervuil?
Vraag 3: Is het resultaat snel meetbaar? Dit om te kijken of de aanbevelingen van jullie snel hun werking verrichten?'
Hartelijk dank voor jullie adviezen, ik ben zeer benieuwd!

Foto1 =

Foto2 =

Foto3 =

Foto4 =