asiantjen schreef:Ik heb dat probleem ook gekend ,nu een stuk minder , ik heb ook veel bamboe en ze zaten soms tot 2 meer hoog ,slakken zijn meestal actief vanaf het donker word en bij regen weer nog intenser,
men moet weten , overdag zie je ze haast niet , ze slapen ,waar ? meestal onder stenen , onder sierpotten ,spoorweg dwarsliggers ,hout dat op de grond ligt enz ,bij mij zaten ze te slapen overdag onder spoorweg dwarsliggers , ik heb die destijds en nu nog eens regelmatig overdag omgedraaid , en ja, daar waren ze met velen , ook hun glazige eitjes ,met een oud bord en een prikker neem ik de slakken en de eitjes , die kipper ik de vijver in bij de koi's en die lusten ze wel .
Vreemd vind ik dat ze enkel op de Phyllostachis soort vreten ,andere soorten zoals Fargesia ,Semiarundinaria enz laten ze staan ? Slakkekorels van de Aldi werken bijmij het best bij andere planten , zijn blauwkleurige![]()
Etienne
Misschien dat Fargesia en Semiarundinaria minder toegankelijk zijn door het persisterende schutblad. Bij Phyllostachys valt dit snel af zodat de vooralsnog zachte groeizone boven de knoop vrijkomt. Als het schutblad is afgevallen stopt de lengtegroei zo heb ik eens begrepen* en verhardt de wand van de halm. De slakken verplaatsen zich nu ook mee omhoog met de opgroeiende halm.
Ik vang ze nu zoveel mogelijk weg en strooi met tegenzin de slakkenkorrels.
* Voortijdige verwijdering van het schutblad zou de halmlengte kunnen beperken, bijvoorbeeld voor de training als bonsai