Naaktslakken slopen mijn bamboe

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Naaktslakken slopen mijn bamboe

Berichtdoor draco op 29 mei 2014 22:38

asiantjen schreef:Ik heb dat probleem ook gekend ,nu een stuk minder , ik heb ook veel bamboe en ze zaten soms tot 2 meer hoog ,slakken zijn meestal actief vanaf het donker word en bij regen weer nog intenser,
men moet weten , overdag zie je ze haast niet , ze slapen ,waar ? meestal onder stenen , onder sierpotten ,spoorweg dwarsliggers ,hout dat op de grond ligt enz ,bij mij zaten ze te slapen overdag onder spoorweg dwarsliggers , ik heb die destijds en nu nog eens regelmatig overdag omgedraaid , en ja, daar waren ze met velen , ook hun glazige eitjes ,met een oud bord en een prikker neem ik de slakken en de eitjes , die kipper ik de vijver in bij de koi's en die lusten ze wel .
Vreemd vind ik dat ze enkel op de Phyllostachis soort vreten ,andere soorten zoals Fargesia ,Semiarundinaria enz laten ze staan ? Slakkekorels van de Aldi werken bijmij het best bij andere planten , zijn blauwkleurige :thumb_up:

Etienne ;)

Misschien dat Fargesia en Semiarundinaria minder toegankelijk zijn door het persisterende schutblad. Bij Phyllostachys valt dit snel af zodat de vooralsnog zachte groeizone boven de knoop vrijkomt. Als het schutblad is afgevallen stopt de lengtegroei zo heb ik eens begrepen* en verhardt de wand van de halm. De slakken verplaatsen zich nu ook mee omhoog met de opgroeiende halm.

Ik vang ze nu zoveel mogelijk weg en strooi met tegenzin de slakkenkorrels.

* Voortijdige verwijdering van het schutblad zou de halmlengte kunnen beperken, bijvoorbeeld voor de training als bonsai
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 mei 2014 13:58

Dit verschijnsel is nieuw voor mij. Vanmorgen bungelden meerdere naaktslakken aan een slijmdraad onderaan de takken van de boom waaraan ze zich eerst tegoed deden. Om bij de jonge loten van deze Sophora japonica pendulum te geraken moesten ze daarvoor 3 m omhoog kruipen en vervolgens weer omlaag. De slijmdraad dient kennelijk voor een snelle (nood)afdaling. Ik vind het fascinerend dat een slak met een simpel 'brein' kennelijk de draai kan maken van dezelfde (lange) weg terug en dit snellere 'abseilen'. Pech dat de slijmdraad bij de afdaling opdroogt, waardoor de slak halverwege blijft bungelen.
Bijlagen
Trapezeslak.jpg
Trapezeslak.jpg (28.11 KiB) 4314 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 02 jun 2014 17:09

Prachtige foto, was al bang dat je er een opgehangen had. :lol:
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 jun 2014 15:01

Mul60 bedankt voor je pb. Reageren via e-mail is lastig omdat Gmail mijn IP heeft geblokkeerd. Ik strooi inmiddels royaal rode en blauwe korrels tussen de bamboe. De meest nieuwe halmen zijn nu hun kritische groeifase voorbij en behouden hopelijk voldoende stabiliteit ondanks de vreetgaten die soms tot in de kern gaan.

groet,

Han
draco

711 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 04 jun 2014 07:20

http://www.deredactie.be/permalink/1.1987799

Of je kan een prof inhuren en hopen dat je planten het overleven.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 jun 2014 11:17

Ik krijg haast een hartinfact als ik 's avonds door de tuin loop. Zo veel slakken zowel zonder als met huisje heb ik nog nooit gehad/gezien. Sommige planten hangen er gewoon van af, zo veel zitten er gelijktijdig op. Op 1 nacht tijd is zo'n nieuw hostablad tot op de nerf aangevreten. Ook Kniphoffia, Papyrifera en Crinum blijken op het menu te staan dit jaar. Dat heb ik anders nooit voor. Mijn fargesiasoorten worden gelukkig met rust gelaten. Andere bamboes heb ik niet meer na de laatste vorig jaar verwijderd te hebben.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Jane op 26 jun 2014 10:31

Gisteren heb ik gedeeltelijk een nieuwe border aangelegd met daaroverheen een flinke laag bemeste tuinaarde. Er staan o.a. 2 jonge maurelli's in en omdat ik hier ergens had gelezen, dat deze kunnen verstoppen door naaktslakken en daardoor misvormde bladeren kunnen geven, heb ik er preventief een schaaltje bier bij gezet.
Nu wist ik niet dat bier iets met slakken deed, maar die tip was me ingegeven door mijn echtgenoot. Toen er 2 flesjes in het schaaltje verdwenen, vond hij het ineens een stuk minder leuk. :mrgreen:
Omdat de planten er pas in staan, heb ik de aarde goed nat gemaakt; en jawel hoor... er kwam een hele optocht aan. Nu drijven er 2 dode exemplaren in. De rest is blijkbaar dronken naar huis gekropen en hopelijk niet de groeikern van de maurelli in. Jammer, dat er geen diervriedelijkere manier is om van ze af te komen.

Groetjes Dina.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 26 jun 2014 11:12

Hier waren ook de onderste bladeren van de maurelli aangetast door slakken. Ik heb de plant met een knoflook-oplossing behandeld en de aangevreten bladeren verwijderd. De slakken hebben tot op heden de plant niet meer bezocht.
Ook de hosta's hadden uiteraard weer veel aantrekkingskracht op de slakken, dus ook hier alles aangevreten. Inmiddels zijn ook deze planten behandeld met de oplossing. Mooi zien ze er momenteel niet uit (ik was wat te laat met behandelen), maar hopelijk blijven ze hier nu ook weg. Ach en de slakken die ondanks dat blijven terugkomen, die laat ik over aan de muizen. Ik heb 2 holletjes zitten met bosmuizen, die beestjes kunnen dan lekker op slakkenjacht 's avonds/'s nachts ;)
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 26 jun 2014 11:39

Ik word momenteel ook gek van de slakken. Ze vreten dwars door mijn Opuntia schijven heen en ook mijn japans groot hoefblad moet er aan geloven. Om over de Clematissen nog maar niet te beginnen...

Inmiddels een paar slakkenvallen ingegraven maar tot op heden nog niet veel succes.
Binnenkort de kippen maar weer eens op oorlogspad sturen! :mrgreen:
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor Jane op 26 jun 2014 11:48

Muizen zijn hier i.v.m. een grote kattenpopulatie vrijwel kansloos. Vooral hier woont een uitmuntende jaagster met engelengeduld, dus denk ik maar dat ik de knoflooktruc ga toepassen, want dat schaaltje bier verliest al snel zijn werking door regen/bewatering.
En om dat schaaltje nu dagelijks te verversen met bier...... is niet zo gezond voor mijn huwelijk. ;)

Groetjes Dina.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?