Lans kon ik eruit trekken, wat nu

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Lans kon ik eruit trekken, wat nu

Berichtdoor lapalmeraie op 28 maart 2011 15:54

'Lans'
Wel een leuke benamming

Niet zo heel vreemd hoor. In het Frans heet het immers "lance" ;)

Bedankt @djoeke en Christophe voor de link naar het artikel! :thumb_up:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Davy op 29 maart 2011 18:39

Verdraaid, het is niet waar hé!!

Mijn mooie Trachy, al 3 jaar volle grond, van praktisch geen stam tot nu stam van pakweg 30 cm.....

Vorig jaar 9 bladeren. En nu: de kleinste speer werd dor, de andere groeide niet. Zaten nog vast. Even de speer wat "opengetrokken" om nader te kijken en ik zag: pissebedden. Alarm!

Toen kon ik wel zonder moeite ALLE speren uittrekken met de minste kracht!

Wat er nu overblijft is een gapend gat...

Hopelijk komt het goed. Ik onmiddellijk het forum opgezet en mijn oprechte dank alvast voor lapalmeraie: steengoed artikel en om 17.50 geraced naar de AVEVE om die cuprex!

Wat is de toestand: de uitgetrokken speren ruiken wat maar niet doordringend. Enkel de onderkanten waren vochtig. De onderste steel van die ene speer was zichtbaar gezwollen : er zat vocht onder.

Dan het gat verder nagezien: poederdroog. Keukenrol in gedaan: niets maar ook niets vocht.

Het gat is 10 cm diep....Dus nu gewoon die poeder er zo in? Geen papje dacht ik, en dan droog houden zeker. Ironie: de Jubea ziet er fris uit, maar die was beschermd natuurlijk, de trachy kon er tegen dacht ik, niet dus....Ik denk dat het door de sneeuw komt, toen lagen alle bladeren geplooid onder de sneeuw vandaar......Graag advies, bedankt
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 29 maart 2011 20:06

Heyyy,

Ik dacht pissebedden geen kwaad konden bij je palmen?

S6 met je trachy man!

Groet,
John
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Davy op 29 maart 2011 20:24

wsnbm schreef:Heyyy,

Ik dacht pissebedden geen kwaad konden bij je palmen?

S6 met je trachy man!

Groet,
John

Simpel: de pissebedden op zich niet nee. Maar waar kruipen die: in vochtige, beschimmelde omgevingen. Toen ik die zag keek ik verder na en trok voorzichtig aan de kleinste speer en ze kwam los....
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 29 maart 2011 20:33

In principe zijn pissebedden hele nuttige diertjes. Het zijn in feite een soort landkreeftjes.
Je vind ze normaal op vochtige plaatsen.Ze voeden zich vnl. met dood plantaardig materiaal zoals vermolmd hout,dood blad etc. Hun grootste nut voor ons echter (en de reden waarom je ze vaak in palmen met speerrot tegenkomt) is het feit dat ze graag schimmels eten. Alleen wanneer er geen dood plantaardig materiaal voorhanden is,wat zelden het geval zal zijn,zullen ze noodgedwongen ook levend materiaal eten.
Je kunt gerust stellen dat het nut van deze beestjes ver uit steekt boven de eventuele schade die ze (kunnen) voortbrengen.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Davy op 29 maart 2011 20:37

Dus jullie begrijpen nu mijn reaktie: ik wist toen nog niet dat de palm speerrot had, ik trok een speer wat opzij en vond deze kevertjes. Daarom net trok ik verder op onderzoek uit. Het is dus dankzij hen dat ik dacht **** aan de knikker...Nu was ik niet van plan die te laten zitten, allle speren er uit en dan snel cuprex er in gestrooid. Er staat nu een stoel over, het is nog poederdroog in het gat, ik hoop het beste...

Ik wil maar zeggen: het is niet normaal dat je ze aantreft, dus er scheelt iets vandaar. Ik heb niet gezegd dat de beestjes op zich schadelijk zijn.... :D
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor marcelmars op 30 maart 2011 12:14

Waar kan ik dat cuprex poeder kopen, of bestellen, hier in de buurt van Rijswijk weten de tuincentra niet wast is of ze verkopen het niet.
En nog een vraag zaailingen met 3 of 4 bladeren, hoe oud zijn deze ongeveer, en wanneer gaan ze een stammetje vormen.
Marcel
marcelmars

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 30 maart 2011 14:55

@Marcel: Kom je naar onze uitstap bij Ponga en de Italiaanse Oase? Anders kan ik wel een doosje voor je meenemen uit de AVEVE in België. ;)

Stuur me een PB'tje.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor marcelmars op 30 maart 2011 17:15

Christophe verkopen ze dat niet in Nederland dan, en helaas ben niet aanwezig op de uitstap.
marcelmars

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 30 maart 2011 17:41

marcelmars schreef:Christophe verkopen ze dat niet in Nederland dan, en helaas ben niet aanwezig op de uitstap.

Ik weet niet waar je dit kan kopen in Nederland, maar ik moet het productje ook meenemen voor Peter omdat hij het (in Nederland) niet vindt.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?