De plant stond er mooi bij en gaf t ene blad na het andere. Gewacht tot het kouder werd en de knopvorming ontstond. Toen naar binnen gehaald en bij het raam gezet. ( gaat eigenlijk al jaren goed op deze manie). Hij stond er twee maanden en ik ontdekte wat wolluis. Met de hand verwijderd maar de plant leek achteruit te gaan. Het LEEK erop dat alle wolluizen weg waren.
Echter bleken ze tezijn ondergedoken. Hele nesten zaten er in de oksels van de bladeren en onderaan de bloemstelen ( bloemstelen bestaan ook uit lagen van blad en daar zaten ze ook tussen).
Maar de plant gaat er steeds slechter uit zien en na een mooie bloem die verscheen, zijn alle andere bloemstelen vergaan. Het leek te verdorre. Steeds als je dacht dat de bloem dood was, kwam er aan het puntje van de bloem, toch een oranje puntje naar voren ( het leek zijn best tedoen om de bloem verder te ontwikkelen) maar wat weer bruin werd, waaruit vervolgens weer een puntje 'oranje' verscheen. Dit proces is nu bij alle bloemstelen gestopt en verdorring heeft nu de overhand en begon overal bij de punt van de bloem. wat ik me afvraag is of dit komt door:
- de grote invasie van wolluis ( welke zijn bestreden met een anti-luis middel)
- de omslag van buiten naar binnen. ( hoewel dit alweer enkele maanden geleden is)
- het ompotten in September, waarbij - vanwege de hogere MAAR smallere pot, grote wortels zijn gesneuveld. ( 3 maanden geleden omgepoot en nu alsnog kuren)