Strelitzia stervende? + 3 foto's

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Strelitzia stervende? + 3 foto's

Berichtdoor davea op 02 jan 2015 23:09

Deze Strelitzia stond ooit in een lagere pot, maar deze pot had ik nodig voor een ander project. Een grotere en mooiere pot kwam hierdoor vrij. Dit was in September 2014.

De plant stond er mooi bij en gaf t ene blad na het andere. Gewacht tot het kouder werd en de knopvorming ontstond. Toen naar binnen gehaald en bij het raam gezet. ( gaat eigenlijk al jaren goed op deze manie). Hij stond er twee maanden en ik ontdekte wat wolluis. Met de hand verwijderd maar de plant leek achteruit te gaan. Het LEEK erop dat alle wolluizen weg waren.

Echter bleken ze tezijn ondergedoken. Hele nesten zaten er in de oksels van de bladeren en onderaan de bloemstelen ( bloemstelen bestaan ook uit lagen van blad en daar zaten ze ook tussen).

Maar de plant gaat er steeds slechter uit zien en na een mooie bloem die verscheen, zijn alle andere bloemstelen vergaan. Het leek te verdorre. Steeds als je dacht dat de bloem dood was, kwam er aan het puntje van de bloem, toch een oranje puntje naar voren ( het leek zijn best tedoen om de bloem verder te ontwikkelen) maar wat weer bruin werd, waaruit vervolgens weer een puntje 'oranje' verscheen. Dit proces is nu bij alle bloemstelen gestopt en verdorring heeft nu de overhand en begon overal bij de punt van de bloem. wat ik me afvraag is of dit komt door:

- de grote invasie van wolluis ( welke zijn bestreden met een anti-luis middel)
- de omslag van buiten naar binnen. ( hoewel dit alweer enkele maanden geleden is)
- het ompotten in September, waarbij - vanwege de hogere MAAR smallere pot, grote wortels zijn gesneuveld. ( 3 maanden geleden omgepoot en nu alsnog kuren)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: Strelitzia stervende? + 3 foto's

Berichtdoor batdah op 02 jan 2015 23:34

Als je dit scenario jaarlijks herhaalt en de plant ook op dezelfde plaats zet vermoed ik dat het de nasleep van de verpot actie is. (lijkt me niet wijs wat je gedaan hebt een smallere pot!!!)

.ik denk maar zeg denk dat de plant te droog staat voor een dnk ik warme standplaats..

Ik zou de plant beter opschonen om verstopplaatsen van de luizen te verminderen..dus weg met al die afgestorven delen!!

Had de plant geen luis in het wortelgestel??wolluis zit heel vaak in de kluit!!

Ik zie jong blad dus dood is ze niet aan het gaan..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor davea op 02 jan 2015 23:39

Luizen zaten er niet in de kluit gelukkig.
De pot is eigenlijk niet veel smaller. Het probleem was dat de pot net zo breed was, maar wat taps afloopt..

Omdat het een vrij hoge pot is, durf ik geen water meer te geven. Wellicht is de bovenzijde droog, maar wie weeet hoe nat het is op de bodem. Ik heb spijt van deze ompot aktie. Een eerste bloem is wel mooi doorgekomen. De latere knoppen gingen pas rot doen.

Had dan de eerste knop niet al meteen moeten vergaan?
davea

2 bedankjes

Berichtdoor batdah op 02 jan 2015 23:43

Ik begrijp dat er geen gaten in de pot zitten???

Dat is altijd het begin van het einde....ik ga er van uit dat iedereen weet dat nooit planten rechtstreeks in dichte potten geplant dienen te worden..dus rap de boormachine erop zetten!!!
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 02 jan 2015 23:44

zit er een gat onder in de pot?
Want een gesloten pot is eigenlijk voor elke plant dodelijk.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor davea op 02 jan 2015 23:50

Het is van origine een buitenpot. Er zitten minuscuul kleine gaten in. Ik had de pot al toen ik nog thuis woonde. De pot stond op mn kamer met n boomvaren. Deze gaf ik ooit eens teveel water, waarna ik beneden een noodkreet hoorde, omdat het water zichtbaar werd in de vorm van natte plekken op hun plafond.

Dit was t gevolg van meerdere watergiften.

Kan ik er dan vanuit gaan dat de pot open genoeg is?
davea

2 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 02 jan 2015 23:54

davea schreef:Het is van origine een buitenpot. Er zitten minuscuul kleine gaten in. Ik had de pot al toen ik nog thuis woonde. De pot stond op mn kamer met n boomvaren. Deze gaf ik ooit eens teveel water, waarna ik beneden een noodkreet hoorde, omdat het water zichtbaar werd in de vorm van natte plekken op hun plafond.

Dit was t gevolg van meerdere watergiften.

Kan ik er dan vanuit gaan dat de pot open genoeg is?

Helaas kan je er niet van uit gaan dat het gat open genoeg is.
Ik leg altijd kapotte bloempot scherven over de gaten heen zodat ze niet dicht kunnen slippen.
Als je dat niet gedaan hebt kan zo een gat dichtslippen en niet genoeg ontwateren.

Wat je kan doen is de pot op zijn kant leggen en kijken of je de gaten voorzichtig iets op kan boren met een steenboor tot 8 of 10 mm.

Het beste is om even de onderkant van de kluit "te voelen" mocht deze vochtig zijn en de bovenkant erg droog zou ik toch voor het grote maken van de gaten zijn.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor davea op 02 jan 2015 23:58

Ok, dan ga ik boren.
Alleen zit de kluit, ondertussen zo vast, dat ik m er niet uit kreeg. Ik heb geprobeerd m op te tillen om m terug te plaatsen in zn oude pot. Heb ik niet gedaan want kwam geen beweging in. Dus hopelijk zijn nieuwe wortels de diepte in gedoken. Hij staat er immers al maanden in, waarvan de meeste van de tijd, buiten op het Zuiden.
Ik ga er sowieso een gat onder boren.

Verder nog adviezen over de periode van nu, tot Maart?
davea

2 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 03 jan 2015 00:01

gat boren met een steenboor maar niet de boor op kloppen zetten.
Boor zo een minimaal 4 tal grote gaten.

Als de kluit onderin erg vochtig is even laten opdrogen.

Is de kluit ook erg droog daar dan van bovenaf water geven en kijken of het aan de onderzijde eruitstroomt.

ALs dat gebeurt is het afwachten.

Als dat niet gebeurt.. Tja dan zou ik toch overgaan tot het verplanten naar een grote pot met grote gaten onderin voor de ontwatering.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor davea op 03 jan 2015 00:06

Ok, dank
Was ook bang dat dit een voorteken was van wortelrot.
Hopelijk vult hi de hele boel, snel op met wortels en zal ik morgen direct wat gaten boren.

De bloemen die sterven, op de eerste na? Betekent niets verontrustends? De rede dat ik dus twijfelde of de oorzaak bij t verpotten lag,is dat hij geweldig groeide na verpotting en toch nog een goede bloem heeft gegeven, vorige maand. De problemen begonnen hierna toen ik ook constateerde dat de luis wel erg aanwezig was. Verpotten deed ik in de zomer. Is het dan nu niet wat laat voor een nasleep? Ruim 3,5 maand later...
Laatst bijgewerkt door davea op 03 jan 2015 00:11, in totaal 4 keer bewerkt.
davea

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?