Najaars (mis)koop(je)

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Najaars (mis)koop(je)

Berichtdoor draco op 18 sep 2015 11:25

Najaar 2014 kocht ik een 3 tal Chamaerops humilis, een fijnbladige Cerifera en 2 Vulcano's. Ze werden alledrie verpot. De Vulcano's groeien naar wens, echter de Cerifera vertikt het te groeien en stoot wel geleidelijk de oudste bladeren af. De palm staat inmiddels een maand in de kas waar het zonnig en warmer is. Uit ongeduld heb ik de Cerifera nu uit de pot gelepeld en uitgeschut. De wortelbal ziet er niet vitaal uit en mijn inschatting is dat de wortels afgestorven zijn. Ik denk erover om de dode wortels te verwijderen als bij doorknippen blijkt dat ze diametraal vergaan zijn. Ik ben benieuwd naar jullie mening?
Bijlagen
Cerifera.jpg
Cerifera.jpg (261.54 KiB) 5614 keer bekeken
Cerifera_kluit.jpg
Cerifera_kluit.jpg (253.5 KiB) 5614 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Re: Najaars (mis)koop(je)

Berichtdoor Mister w op 18 sep 2015 12:35

Lijkt mij heel verstandig laat je het zitten dan kan de rot ontstaanen zich verder het wortelgestel intrekken. succes ;)
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Mister w

67 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 21 sep 2015 11:56

Het is misschien de laatste redding om dat te proberen .Ben alleen bang dat als je de palm die het al moeilijk heeft gaat verstoren door de slechte wortels eraf te knippen ,
daarna de laatste bladeren ook in zullen drogen .Ik zou zelf nu de palm terug zetten in de pot met nieuwe grond en daarna kijken wat hij in het voorjaar doet om te zien of zijn eigen herstelvermogen groot genoeg is .

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 22 sep 2015 00:15

Inderdaad! Verse grond erbij en lekker met rust laten tot het volgend seizoen.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor draco op 22 sep 2015 01:10

Ik heb de palm vers opgepot en alleen de verdorde wortels verwijderd om de aarde in de kluit te kunnen werken. Vervolgens is de grond hoger aangebracht rond de voet in de wetenschap dat adventiefwortels ook aan de stambasis kunnen ontspruiten. Deze protégé blijft vanaf nu in de kas. Het wordt zoetjesaan ook tijd om kuipplanten naar binnen te gaan halen zodat de kluiten nog wat opdrogen. De grote jongens mogen nog wat langer buiten spelen :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Lander op 22 sep 2015 10:49

Misschien een stomme opmerking/vraag, maar helpt extra voeding hier? bv. beendermeel, fosfor,...?
Lander

8 bedankjes

Berichtdoor draco op 22 sep 2015 12:07

Met jouw vraag is niets mis, Lander ;) De kuipplanten krijgen een volwaardige opgeloste kunstmest (Plantprod 14-12-16 + 5 Mg). Voor palmen is zoveel fosfaat niet nodig, maar bij kuipplanten spoelt toch een gedeelte van de mest uit. Daarbij is de potgrond verrijkt met DCM granulaat van organische samenstelling. Ik heb hier nu palmbooster bij gedaan, al verwacht ik daar geen wonderen van. Nu maar bezien of de palm stabiel blijft, zo niet dan pech gehad.

groet,
Han
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Lander op 23 sep 2015 17:02

Ik heb een paar weken geleden ook een C. Humilis Cerifera gekocht. Heb deze in een grotere pot gezet. Is het aangeraden om nu nog extra voeding te geven, of best wachten tot het voorjaar?
Lander

8 bedankjes

Berichtdoor Lander op 23 sep 2015 17:05

Heb nog een vraagje, wat is eigenlijk de ideale NPK samenstelling / waarde voor palmen?
Lander

8 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 sep 2015 21:07

Lander schreef:Ik heb een paar weken geleden ook een C. Humilis Cerifera gekocht. Heb deze in een grotere pot gezet. Is het aangeraden om nu nog extra voeding te geven, of best wachten tot het voorjaar?

Als je goede potgrond hebt gebruikt, zit daar doorgaans voldoende mest in voor een drietal maanden. Bij aanvang van het nieuw groeiseizoen kun je dan weer mest geven, bijvoorbeeld een topping van traagwerkende organische granulaat mest. Voor palmen e.a. groenblijvende planten is een NPK verhouding 3:1:3 met 3 - 5% magnesium* meest geschikt. Gardenpalms kan 2 soorten bemesting voor palmen leveren, een geleidelijk opneembare korrel en een oplosbare voor het gietwerk. Die juiste NPK verhouding is ook niet zo verschrikkelijk belangrijk, de planten nemen toch alleen op wat ze nodig hebben. Ik heb al zoveel verschillende samenstellingen gebruikt en heb nooit enig verschil waargenomen.

*)Standaard potgrond bevat bij mijn weten geen toegevoegd magnesium en het substraat zwartveen of gecomposteerde kokosvezel evenmin. Dit element zorgt voor een mooie diepgroene kleur van het blad.
Het kan eventueel apart worden gedoseerd in de vorm van bitterzout (16% MgO). Bij gebruik van een oplosbare NPK +TE (trace elements-sporenelementen) kunstmest is de verhouding NPK : bitterzout = 4 : 1.
draco

710 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?