Lander schreef:Ik heb een paar weken geleden ook een C. Humilis Cerifera gekocht. Heb deze in een grotere pot gezet. Is het aangeraden om nu nog extra voeding te geven, of best wachten tot het voorjaar?
Als je goede potgrond hebt gebruikt, zit daar doorgaans voldoende mest in voor een drietal maanden. Bij aanvang van het nieuw groeiseizoen kun je dan weer mest geven, bijvoorbeeld een topping van traagwerkende organische granulaat mest. Voor palmen e.a. groenblijvende planten is een NPK verhouding 3:1:3 met 3 - 5% magnesium* meest geschikt. Gardenpalms kan 2 soorten bemesting voor palmen leveren, een geleidelijk opneembare korrel en een oplosbare voor het gietwerk. Die juiste NPK verhouding is ook niet zo verschrikkelijk belangrijk, de planten nemen toch alleen op wat ze nodig hebben. Ik heb al zoveel verschillende samenstellingen gebruikt en heb nooit enig verschil waargenomen.
*)Standaard potgrond bevat bij mijn weten geen toegevoegd magnesium en het substraat zwartveen of gecomposteerde kokosvezel evenmin. Dit element zorgt voor een mooie diepgroene kleur van het blad.
Het kan eventueel apart worden gedoseerd in de vorm van bitterzout (16% MgO). Bij gebruik van een oplosbare NPK +TE (trace elements-sporenelementen) kunstmest is de verhouding NPK : bitterzout = 4 : 1.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"