Maar het zijn slakken....
had nog niet gedacht aan eitjes van slakken, Ron heeft me op het spoor gebracht....en kijk eens wat ik vind.
Was bang dat zij de kant op zouden kruipen en mijn planten systematisch op gingen peuzelen, maar het schijnen gewoon nuttige beestjes te zijn in de vijver, dus ze mogen blijven wonen...
Hier een stukje gevonden op internet:
De vaak - letterlijk en figuurlijk - vergruisde poelslakken zijn erg efficiënte beestjes die een belangrijke rol spelen in het zuiver houden van de vijver . Om te beginnen eten zij meestal nauwelijks gezonde planten maar veeleer rottende plantendelen en allerlei algbeslag. Zij beginnen aan de minst vitale van de planten te eten en dat komt de gezondheid van de planten eerder ten goede. In het najaar ruimen poelslakken de stervend planten vaak volledig op wat ook zijn nut heeft. Voorts is de vertering van poelslakken legendarisch. Maar liefst 75% van het voedsel blijft als verteerde massa in het slakkenlichaam achter. De rest bestaat uit uitwerpselen maar de slak neemt deze een tweede maal op en uiteindelijk wordt er zo 85% van het oorspronkelijke voedsel verteerd. De voederconversie van de slakken is tweemaal zo efficiënt als die van een koikarper en zes maal zo efficiënt als die van een varken.