Mijn rots strook met yucca's en cactussen

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Mijn rots strook met yucca's en cactussen

Berichtdoor Toni op 03 jun 2012 16:39

ik heb het zelfde met de O. humifusa. Die in de volle grond ziit voor 90% vol met bloem knoppen en de rest schijven (zal eens een foto maken). Maar de 2 in pot zijn nu pas een schijfje aan het maken... Een wereld van verschil!

Gr Toni
Toni

16 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 20 jun 2012 20:34

weer wat stenen opgehaald en begonnen met een extra strookje rotsbedoening;

stukje onder de tegels weggegraven, worteldoek eronder en de eerste laag stenen onderin dichtgevoegd met zand. komen wat klimplantjes tegen de muur en de strook zelf wordt opgebouwd met stenen en grind ertussen. nu nog wat plantjes weer verzamelen :D
Bijlagen
WP_000102.jpg
WP_000102.jpg (182.34 KiB) 5223 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 jun 2012 22:01

Ziet er al uit goed uit Ivan, mooi voorbeeld voor een mooie cactusstrook ;)
Misschien had ik toch wel beter de yucca rostrata in de grond kunnen zetten, heb nog geen groei kunnen ontdekken dit jaar.
Ondanks door de vele regen doen de opuntia's het enorm goed, heb laatst een nieuwe Opuntia compressa binnen gekregen :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 21 jun 2012 00:42

zie nu dat de foto wat vertekent/overdrijft; de bult stenen vooraan moet ook bovenop de rest achteraan dus slechts 60 cm diep ipv anderhalve meter zoals het hier lijkt :lol:

rostrata's doen het hier ronduit super al heb ik wel een verandering aangebracht:

twee van de 4 grotere stonden in een pot ingegraven. al was deze pot helemaal geperforeerd het bleef er vochtig. zo merkte ik vochtproblemen bij eentje in de kop, natte en beschimmelde bladaanzetten en wat bleek de voet was ook nat. vreemd want staat de gehele dag vol in de zon. mijn theorie is dat vocht in de pot minder goed wegkan en blijft zitten. zo stond deze yucca in een pot vol grind zonder grond, zand of wat maar wel nat grind ondanks dat het al even niet geregend had. ik denk zodoende dat ze beter af zijn zonder pot. dat het vocht ook opgenomen kan worden door wat eromheen ligt, door de warmte van de stenen etc en niet geisoleerd in een pot.

deze rostrata had dus wat beginnende problemen maar was er vroeg bij en voorzie geen probleem. merkwaardige was wel dat in 1 jaar er geen enkele wortel was aangemaakt terwijl die wel anderhalve kop aan bladeren heeft aangemaakt. wellicht door de vochtige voet dat er geen wortels nodig waren, ben allang blij geen rot aan de stam te hebben. maar staat nu beter, tevens wat hoger waardoor die nog meer gegroeid lijkt ;)

heb naast die twee andere in de volle grond waarvan de ene een paar bladpunten winterschade heeft en de ander gemuteerd blad aanmaakt (ezelsoren als puntjes heel appart), toch groeien ze beide aanzienlijk. mijn laatste is een mini van 10 cm stam ofzo die na de winter kapot leek, kaalgeknipt, speerrot maar inmiddels een verse speer van een cm of 5 die hard groeit zeg met de week verschil zichtbaar.

opuntia's doen het hier ook goed, heb wat stekken genomen her en der om de meters wat op te vullen. diverse al in bloei maar heb liever dat ze schijven aanmaken. compressa is trouwens humifusa toch??
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 21 jun 2012 09:09

NICE!!!! hier de rostrata met koprot die zo zachtjes aan het verdorren is.....einde oefening van de grote rostrata.... :cry:
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 21 jun 2012 23:14

ik zou de hoop niet zo snel opgeven!

ding heeft meer dan genoeg vocht gehad, weinig wortel wellicht. mag eerst helemaal indrogen voor die wortel gaat schieten, kan zo een jaar misschien wel 2 jaar overheen gaan voor die kalm aan weer aan de groei gaat.... of niet....

heb hier veel problemen met de linearissen helaas. 3 stekken zijn al kapot en de vierde wat al echt een plantje was, daar is ook weinig van over. de knol is nat en soppig maar droogt met dit weer amper dus heb er een hard hoofd in. de moederplant bleef ook drijfnat, hele stam net een spons zo zacht. ik schrijf bovenstaand toe aan de plaatsing in potten maar dat terzijde. mn grote linearis kreeg (vermoedelijk vanwege vocht van onderaf) vochtproblemen in de kop dus veel blad verwijderd. stam droogt voor geen meter dus vreesde m te verliezen. recent uit de strook verwijderd en bleek de hele stam onder de grond waar de wortels aanzitten doorweekt, zaten zelfs twee wormen in en zat al tegen rotten aan. ding er echt slecht aan toe en wellicht door het vele vocht geen ene wortel geschoten. vocht blijft vreemd aangezien deze yucca uit de pot herplaatst was in 1 groot gat met stenen en grind van zeker een meter diep :shock:

heb m opgepot op kurkdroog zand en weggezet onder een afdak. heb zeker goede hoop en verwacht m volgend seizoen als die herstelt is aan te kunnen planten.

ook nog een leuke ontdekking gedaan namelijk een yucca thompsoniana stek gevonden en als een klein kind zo blij mee :lol:

recent dus alle planten uit de potten gehaald en was met een thomso bezig toen ik een knol zag liggen met uitloper. lichte twijfel of het van deze plant is maar zou niet weten waar anders van, lag in het gat waar die uitkwam. het vreemde is wel dat normaal er een uitloper komt uit zo'n knol maar hier gewoon een plantje met blaadjes :?

heb m heel voorzichtig elders geplaatst, meer in de zon en wacht wel af :D
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 23 jun 2012 14:07

oh nou ja ik heb daar geen geduld voor, net gekeken en al zijn blad is bruin, hij had ongeveer 2 mm wortel aangemaakt dus hij ligt nu in de kliko en gaat morgen mee met de vuilnisman, sorry.....
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 24 jun 2012 01:28

begrijpelijk, heb der ook 1 weg gedaan dit jaar...

rotsstrookje is klaar, rechts van de kamperfoelie een gele geplaats mooi symetrisch en links op de hoek een passiflora. rechts op de hoek nog een clematis en dan vriendinnetje weer tevreden en op yucca jacht :lol:
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 24 jun 2012 13:19

haha yucca jacht.....
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 25 jun 2012 22:40

Hallo Corrine, allen

cpo schreef:NICE!!!! hier de rostrata met koprot die zo zachtjes aan het verdorren is.....einde oefening van de grote rostrata.... :cry:

Hier is het anders, toen ik terugkwam van 2 weekjes Mexico was ik aangenaam verbaasd over mijn Yucca Rostrata met stamhoogte 90 cm. De plant heeft zich hersteld van koprot en heeft blijkbaar aardig wat wortels gevormd, hij staat nu lekker stevig in de volle grond.

Nu hopen op enkele weken droog en warm zonnig weer, de voorspellingen zijn slechts matig maar ook niet bar slecht.

Ook mijn kleinere yucca' s hebben het de laatste weken goed gedaan, taaie rakkers die Yucca' s,
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca