zie nu dat de foto wat vertekent/overdrijft; de bult stenen vooraan moet ook bovenop de rest achteraan dus slechts 60 cm diep ipv anderhalve meter zoals het hier lijkt
rostrata's doen het hier ronduit super al heb ik wel een verandering aangebracht:
twee van de 4 grotere stonden in een pot ingegraven. al was deze pot helemaal geperforeerd het bleef er vochtig. zo merkte ik vochtproblemen bij eentje in de kop, natte en beschimmelde bladaanzetten en wat bleek de voet was ook nat. vreemd want staat de gehele dag vol in de zon. mijn theorie is dat vocht in de pot minder goed wegkan en blijft zitten. zo stond deze yucca in een pot vol grind zonder grond, zand of wat maar wel nat grind ondanks dat het al even niet geregend had. ik denk zodoende dat ze beter af zijn zonder pot. dat het vocht ook opgenomen kan worden door wat eromheen ligt, door de warmte van de stenen etc en niet geisoleerd in een pot.
deze rostrata had dus wat beginnende problemen maar was er vroeg bij en voorzie geen probleem. merkwaardige was wel dat in 1 jaar er geen enkele wortel was aangemaakt terwijl die wel anderhalve kop aan bladeren heeft aangemaakt. wellicht door de vochtige voet dat er geen wortels nodig waren, ben allang blij geen rot aan de stam te hebben. maar staat nu beter, tevens wat hoger waardoor die nog meer gegroeid lijkt
heb naast die twee andere in de volle grond waarvan de ene een paar bladpunten winterschade heeft en de ander gemuteerd blad aanmaakt (ezelsoren als puntjes heel appart), toch groeien ze beide aanzienlijk. mijn laatste is een mini van 10 cm stam ofzo die na de winter kapot leek, kaalgeknipt, speerrot maar inmiddels een verse speer van een cm of 5 die hard groeit zeg met de week verschil zichtbaar.
opuntia's doen het hier ook goed, heb wat stekken genomen her en der om de meters wat op te vullen. diverse al in bloei maar heb liever dat ze schijven aanmaken. compressa is trouwens humifusa toch??