Albizia best wel of niet geënt?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Albizia best wel of niet geënt?

Berichtdoor rice op 16 jun 2014 16:04

vroeg me eea ook al af..

Ikzelf heb een boubri, ik denk een geent exemplaar, heeft afgelopen winters moeiteloos doorstaan en groeit zeer snel. Er staan hier in de buurt een aantal redelijk grote albizia's, ik vermoed boubri's omdat deze volgens mij wat rijker bloeien.

Zou het kunnen dat er vooral geente exemplaren van de boubri verkocht worden zodat vermeerderen onmogelijk is?
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 17 jun 2014 00:31

Dat komt een veredelaar natuurlijk zeer goed uit, als hij een nieuwe soort op de markt brengt. In het begin zal niet zo gauw iemand massaal stekken kunnen nemen van dat dure kleine boompje.
Maar ik denk dat als je genoeg stekken neemt, dat je in goede omstandigheden toch een klein slaagpercentage hebt.
Dit stukje vond ik daarover in een artikel:
"Growing Mimosa from a cutting can be hard so I recommend attempting many cuttings".

1 stekje is genoeg, daarna kan er via wortelstek vermeerderd worden.

Maar is dat dan beter, de "pure" cultivar, zonder onderstam? volgens het artikel op groen.net wel. volgens de verkoper niet.

Ik kan de redenering van het artikel helemaal volgen, maar de verkoper klonk ook heel geloofwaardig, daarom dat ik het allemaal niet goed begrijp.

Hopelijk heeft hier iemand al echte winters meegemaakt met zowel de gestekte boubri als de boubri op onderstam in de tuin, anders zal ik het zelf moeten testen maar dan moeten we op de resultaten wachten tot het nog eens een echte winter geweest is ;)

gr. Kim
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Roeland op 17 jun 2014 11:39

Wat ik hier vroeger is gelezen heb op het forum is dat geënte exemplaren sneller tot bloei kunnen komen.
Terwijl zelfgezaaide na jaren nog geen bloem vertonen.

klopt dit ook??

Grtn Roeland
Roeland

7 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jun 2014 11:53

Hier althans wel. Ondanks het nu toch al serieuze formaat nog steeds geen bloem gezien.
Terwijl bij tuincentra soms van die heel ielige exemplaren bijna meer bloem dan blad hebben.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 17 jun 2014 12:47

Mijn Boubri die ik eerst heb aangeplant in 2011 krijgt nu voor de eerste keer bloemen.
Een ander exemplaar kocht ik reeds in bloei in 2012.
Nu bezit ik sinds kort een geënte Albizia Evy's Pride maar die moet zijn winter nog krijgen.

Eerste 2 exemplaren kregen elk harde winter te verduren.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 17 jun 2014 13:43

En zijn de boubri's op onderstam geënt of niet?

Ik heb sinds kort ook de evy's pride in de tuin staan :D (geënt uiteraard) ik ga hem vandaag wel naar een zonniger plekje verhuizen want de plek waar hij nu staat heeft toch minder zonlicht dan ik aanvanklijk dacht.

En ik heb ook pas 2 boubri's uitgeplant, allebei uit wortelstek. 1 van die 2 was beter met onderstam geweest dan had ik kunnen vergelijken.

Maarrr een vriend van me heeft pas 1 geënte boubri gekocht. Als hij nu nog een boubri van mij zou overnemen (hij heeft mischien nog wel wat meer plaats dan ik) , en ik op de vrijgekomen plek een geënt exemplaar zet, dan kunnen we al in 2 tuinen de 2 vormen vergelijken :thumb_up: ben benieuwd wat hij straks zegt van mijn voorstel hihihi

gr.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 17 jun 2014 13:55

Neen niet geënt ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor rice op 17 jun 2014 15:30

ik twijfel eerlijk gezegd of mijn Boubri geent is. Ik zie wel wat groeven op zo'n 5 cm hoogte maar niet helemaal rondom. Geneest/vergroeit dat dusdanig dat je het later niet meer ziet of zou het meteen duidelijk te zien moeten zijn?

thx
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Rico op 17 jun 2014 19:53

Ik heb zelf een geënte A. boubri ombrella. Deze staat al 4 jaar in de tuin en heeft het eerste jaar een prop vliesdoek onderaan om de stam gehad omdat het toen nog maar een dun stammetje van krap 2 cm had. Tot nu toe probleemloos de winters doorstaan met zelfs -20. Dus wat mij betreft winterhard en ik ga dan dus ook niet experimenteren met andere vormen.... ;)

Ik heb een vriend van mij (die Alb. en andere exotische bomen verkoopt) gevraagd naar zijn mening over wel of niet geënte soorten.

Zijn uitleg en mening:

Met jarenlange ervaring met Albizia's, in alle soorten van zaailing tot wortelstek, gaat hij voor geënte exemplaren.
Hij heeft nu dan ook wel een vakkundig bedrijf wat er echt verstand van heeft, die voor hem de bomen vermeerderd.
De keuze van onderstam is super belangrijk voor de groei van de gehele boom. Hij heeft zelf meerder geënte stammen gehad van verschillende bedrijven uit België, Italië en Spanje. Veel van die bedrijven hadden er mindere kwaliteit bomen tussen zitten en daar was hij dus niet tevreden over. Nu levert een bedrijf uit Israël de bomen. De zaailingen waarop geënt word zijn van goede kwaliteit en hij heeft tot op heden nog van niemand gehoord (die bomen bij hem heeft gekocht) dat de onderstammen afgestorven zijn door vocht/kou.
Wortelstek bomen heeft hij ook gehad, maar die wouden niet zo goed. Weinig groei waardoor er na een strenge winter weinig herstel was en ze een tweede winter al niet meer overleefde.
Het enigste nadeel van geënte bomen is dat er een wond onderaan de stam zit. Deze groeit vanzelf dicht als je even wacht, maar je kunt het versnellen door er een wondherstellingsmiddel overheen te strijken. Daarentegen heb je een sterke, snelle groeier en snel veel bloemen.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 17 jun 2014 23:52

Dank je wel Rico!

Ik heb mijn geënte Evy's Pride volgens mij bij hem gekocht in Haps en ongeveer dezelfde uitleg gekregen, maar wat ik toen niet begreep was waarom ze dan op een wilde soort enten, terwijl de cultivars vaak bekend staan om hun vorstbestendige eigenschappen.

Maar dat is dus de toegevoegde waarde van de wilde onderstam, ze geven de cultivar groeikracht! Klinkt wel logisch. Zeker als ik lees dat bv. draco en Niek toch goede ervaringen hebben met de wilde vorm wat vorstbestendigheid betreft, maar dat die alleen niet goed bloeien.

Maar die gestekte boubri's van JM doen het toch wel goed? Of al hij er dus een geëntte zou langs zetten zou die dan nog krachtiger moeten groeien?

Toen ik met mijn Evy's Pride thuiskwam heb ik meteen naar de verkoper van mijn Boubri's gemaild, en dat bleken dus gestekte te zijn.
Nu wil ik dus ook nog een geëntte Boubri he. :D
Sub T

138 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken