Ik heb zelf een geënte A. boubri ombrella. Deze staat al 4 jaar in de tuin en heeft het eerste jaar een prop vliesdoek onderaan om de stam gehad omdat het toen nog maar een dun stammetje van krap 2 cm had. Tot nu toe probleemloos de winters doorstaan met zelfs -20. Dus wat mij betreft winterhard en ik ga dan dus ook niet experimenteren met andere vormen....
Ik heb een vriend van mij (die Alb. en andere exotische bomen verkoopt) gevraagd naar zijn mening over wel of niet geënte soorten.
Zijn uitleg en mening:
Met jarenlange ervaring met Albizia's, in alle soorten van zaailing tot wortelstek, gaat hij voor geënte exemplaren.
Hij heeft nu dan ook wel een vakkundig bedrijf wat er echt verstand van heeft, die voor hem de bomen vermeerderd.
De keuze van onderstam is super belangrijk voor de groei van de gehele boom. Hij heeft zelf meerder geënte stammen gehad van verschillende bedrijven uit België, Italië en Spanje. Veel van die bedrijven hadden er mindere kwaliteit bomen tussen zitten en daar was hij dus niet tevreden over. Nu levert een bedrijf uit Israël de bomen. De zaailingen waarop geënt word zijn van goede kwaliteit en hij heeft tot op heden nog van niemand gehoord (die bomen bij hem heeft gekocht) dat de onderstammen afgestorven zijn door vocht/kou.
Wortelstek bomen heeft hij ook gehad, maar die wouden niet zo goed. Weinig groei waardoor er na een strenge winter weinig herstel was en ze een tweede winter al niet meer overleefde.
Het enigste nadeel van geënte bomen is dat er een wond onderaan de stam zit. Deze groeit vanzelf dicht als je even wacht, maar je kunt het versnellen door er een wondherstellingsmiddel overheen te strijken. Daarentegen heb je een sterke, snelle groeier en snel veel bloemen.