Ik heb hier een op stam staan in een verhoogde border/bloembak, de boom staat hier al en jaar of 10 minstens.
De kroon bestond hier uit 3 takken van een meter of 3 lengte...breed en te laag en te open..
Vorig jaar voorjaar heb ik de boom geknot(in April of zo), het duurde tot in Juni voordat er weer leven in kwam, er zijn 33 takken uitgegroeid van zeker 3,5 meter. Toen de herfst kwam zag ik de eerste bloemknoppen verschijnen..
Dit voorjaar heb ik de kroon uitgedund tot ongeveer een tak of 15...de overgebleven takken hebben zijtakken gemaakt en de bloei was vroeg en zeer overdadig, in middels is de kroondiameter zeker 8 meter en de boom een meter of 3 hoger geworden(totaal een kleine 8 meter inmiddels)
Ik ben voornemens volgend voorjaar 10 takken te verwijderen om de overgebleven 5 meer ruimte te geven..
Bij mij is de boom voller en mooier geworden door te knotten maar hij geeft heel veel schaduw.

Deze foto de eerste zomer na het knotten(2013)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.