albizia snoeien/knotten

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: albizia snoeien/knotten

Berichtdoor jos944 op 26 okt 2014 12:31

Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 okt 2014 13:07

Makkelijker is misschien gedegen afspraken te maken met je buren over het onderhoud van de straat. Zo kun je beloven dat je elke 14 dagen de straat schoon blaast met een bladblazer. Als je een vriendelijk gezicht opzet en je aan je afspraken houdt, dan hebben ze al snel door dat er met jou wel te praten valt.

Als je zo'n mooie boom met wat psychologie en wat daadkracht in leven kunt houden, zou ik dat eerst proberen. Die bladblazers geven een hoop herrie, maar je krijgt er wel je straatje mooi schoon mee.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor batdah op 15 nov 2014 03:26

Ik heb hier een op stam staan in een verhoogde border/bloembak, de boom staat hier al en jaar of 10 minstens.
De kroon bestond hier uit 3 takken van een meter of 3 lengte...breed en te laag en te open..
Vorig jaar voorjaar heb ik de boom geknot(in April of zo), het duurde tot in Juni voordat er weer leven in kwam, er zijn 33 takken uitgegroeid van zeker 3,5 meter. Toen de herfst kwam zag ik de eerste bloemknoppen verschijnen..
Dit voorjaar heb ik de kroon uitgedund tot ongeveer een tak of 15...de overgebleven takken hebben zijtakken gemaakt en de bloei was vroeg en zeer overdadig, in middels is de kroondiameter zeker 8 meter en de boom een meter of 3 hoger geworden(totaal een kleine 8 meter inmiddels)
Ik ben voornemens volgend voorjaar 10 takken te verwijderen om de overgebleven 5 meer ruimte te geven..
Bij mij is de boom voller en mooier geworden door te knotten maar hij geeft heel veel schaduw.

Afbeelding
Deze foto de eerste zomer na het knotten(2013)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor voschke op 21 nov 2014 08:34

hoe lang staat de albizia op deze plek?

ik heb dit jaar ook nog een albizia verhuisd.

deze had een stamDIAMETER van 18-20 cm de eigenaar had hem al gesnoeid.. (lees afgezaagd op ca 2m) dus het was enkel nog een kaal stam. kluitje eraan gestoken van een 60 cm doorsnede..
ik heb hem in pot gezet en inmiddels heeft hij weer takken van 40-50 cm op de kroon...

je zou voor transport de takken met een spanband voorzichtig bijelkaar kunnen trekken, hem uitgraven met een zo groot mogelijke kluit zonder de straat te beschadigen. en hem dan vervolgens met een mobiele graafmachine op te tillen met een hijsband onder aan de stam. hierdoor zal hij horizontaal komen te hangen en is hij makkelijker te vervoeren naar jouw huis

mvg,

Rob
voschke
Bedrijven

32 bedankjes

Berichtdoor batdah op 21 nov 2014 16:09

Een Alibizia maakt een zeer breed wortelstelsel(dikke wortels hier tot wel 5/6 meter afstand van de stam), als je wilt verkassen is het beter een jaar van tevoren de boom regelmatig rond te steken om het bevorderen van haarwortels en dus het vormen van een eventuele kluit...en ook het tijdig terugzetten van de kroon zal in het voordeel van de te verplanten boom werken..

Het ineens rooien en verplanten van een lang vaststaande boom gaat zelden goed!
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.
batdah

149 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken