Nederlandse bomen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Nederlandse bomen

Berichtdoor Itrme op 14 okt 2013 11:40

Met die "neusjes" bedoel je waarschijnlijk Acer (esdoorn) soorten ;) In Nederland vind je in de bossen met name de gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus) en de noorse esdoorn (Acer platanoides). De gewone esdoorn wordt als ingeburgerd beschouwd. Van de noorse weet ik het niet. Verder zie je vaak in lage hagen of plantsoenen van de gemeente de veldesdoorn/spaanse aak (Acer campestre) aangeplant.

Grove den (Pinus sylvestris) (herkenbaar aan de rood toe lopende stammen) is oorspronkelijk een exoot maar wordt ook als ingeburgerd beschouwd. Is net als de ruwe berk/zachte berk (Betula pendula en Betula pubescens) een pionier en heeft veel licht nodig nadat ze gekiemd zijn. (Vermoedelijk ook voor het kiemen zelf maar dat weet ik niet zeker)

Lariks (Larix spec.) en de overige dennensoorten zijn exoten maar je ziet ze nog veel in bossen voor de houtproductie. Ook deze soorten hebben veel licht nodig.

Verzamelen van dennenzaden is niet heel moeilijk. Als je dichte kegels kan vinden die al wel afgerijpt zijn (Niet groen?) kan je deze droog wegleggen in een bakje (bijv. bij een verwarming) Dan zullen ze binnen een korte tijd openspringen.

Overigens zijn er een hele zooi verschillende soorten cultivars/soorten van berken, lariks, dennen en ook esdoorn. Dus van welke soort je precies zaden verzamelt kan wel eens lastig zijn. Met name berken en lariks willen nog wel eens onderling kruisen.

Verder verschilt de standplaats nog wel eens. Ruwe berk kan bijv. vochtiger staan dan zachte berk. Voor wilgen zit er ook verschil in. De boswilg (Salix caprea) ook wel waterwilg genoemd heeft bijv gemiddeld het liefst een wat drogere standplaats dan andere wilgensoorten.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 16 okt 2013 09:40

Inmiddels een paar dennenappels verzameld en morgenmiddag ga ik op pad met een vrijwilligster en haar kids om van alles en nog wat te verzamelen. Ik begrijp bij dennenappels dat open kegels geen zaden bevatten en dichte kegels nog wel? Stom dat ik dit nog niet wist.

Tot slot, al deze zaden kunnen het best buiten staan in een pot, of zitten er ook Nederlandse exoten bij, die beter binnen kunnen ontkiemen?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 16 okt 2013 11:35

Alles wat ik opgenoemd heb kiemt gewoon op Nederlandse bodem ;)

Open denneappels kunnen wel zaden bevatten maar vaak is een groot deel er dan al uit. Vandaar dat het makkelijker is dichte kegels te pakken en die naderhand nog open te laten springen.

Zaden van dennen en sparren worden door de lucht verspreid en bestaan uit een klein zaadje aan een soort lipje of vleugeltje.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 18 okt 2013 12:11

Dit is wat ik heb verzameld... Beetje van alles, open, dicht half om half. Ben wezen zoeken hoe te oogsten. Ik vond het volgende filmpje... Bedoelen ze met heat de oven, of verwarming?

http://www.youtube.com/watch?v=pzgMYNh7S4E
Bijlagen
pineco.jpg
Verzameling.
pineco.jpg (122.25 KiB) 6434 keer bekeken
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 18 okt 2013 12:36

Er staat onder het filmpje dat het 20 minuten in de oven is gedaan. Maar een veiligere manier (voor de zaden) is waarschijnlijk om ze gewoon een paar dagen bij de verwarming te zetten. De droge/warme lucht zou de rest moeten doen. Wel een dieper bakje nemen i.v.m. de zaden nog wel eens kunnen springen.

Weet je toevallig wel van welke boom deze kegels afkomstig zijn? :P
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 18 okt 2013 14:22

Deze boom: Afbeelding

Ik ken de naam niet, via Maps google de locatie getraceerd en foto opgezocht. Zitten er 3 tussen van een andere soort boom, maar die zijn al open. Ik heb alle dichte kegels inmiddels al in chinees bakje gedaan en op de verwarming gelegd.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 18 okt 2013 14:27

Ik zie wel naaldbomen maar het zijn geen dennen.... XD de kegels die je geraapt zijn zijn wel 100% den.

Ga er maar van uit dat het grove den of misschien Corsicaanse den is. Deze twee werden namelijk het meest aangeplant voor de houtproductie.

Een grove den heeft een duidelijke rood/oranje toelopende stam. Een corsicaanse heeft dit niet.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 18 okt 2013 14:35

Via Google dit kunnen vinden, maar weet niet 100% of dit dezelfde plek is. Ik heb ze geraapt bij Parkeerplaats 3 van recreatiepark het Hulsbeek in Oldenzaal

Afbeelding

Afbeelding

Zal kijken of ik er vanavond nog even langs kan rijden voor een foto.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 19 okt 2013 15:54

Deze tijd van het jaar kun je natuurlijk ook een tripje door de stad maken en opzoek gaan naar zaden van de Kaukasische Vleugelnoot, Hemelboom, Robinia en de Anna-Paulownaboom deze soorten groeien, als ze eenmaal gekiemd zijn enorm.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 19 okt 2013 16:02

Itrme schreef:Met die "neusjes" bedoel je waarschijnlijk Acer (esdoorn) soorten ;) In Nederland vind je in de bossen met name de gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus) en de noorse esdoorn (Acer platanoides). De gewone esdoorn wordt als ingeburgerd beschouwd. Van de noorse weet ik het niet. Verder zie je vaak in lage hagen of plantsoenen van de gemeente de veldesdoorn/spaanse aak (Acer campestre) aangeplant.

Grove den (Pinus sylvestris) (herkenbaar aan de rood toe lopende stammen) is oorspronkelijk een exoot maar wordt ook als ingeburgerd beschouwd. Is net als de ruwe berk/zachte berk (Betula pendula en Betula pubescens) een pionier en heeft veel licht nodig nadat ze gekiemd zijn. (Vermoedelijk ook voor het kiemen zelf maar dat weet ik niet zeker)

De Gewone- en Noorse esdoorn worden tegenwoordig beiden als 'inheems' (ingeburgerd) gezien terwijl alleen de Veldesdoorn/Spaanse aak oorspronkelijk inheems is. De Spaanse aak kan echter ook een flinke boom worden.
De Grove den daarentegen is wel gewoon 100% inheems, enkel is deze in de Middeleeuwen uitgestorven en in de 16e eeuw,ten behoeve van de houtproductie, geherintroduceerd.

kenbeimer schreef:Deze boom: Afbeelding

Ik ken de naam niet, via Maps google de locatie getraceerd en foto opgezocht. Zitten er 3 tussen van een andere soort boom, maar die zijn al open. Ik heb alle dichte kegels inmiddels al in chinees bakje gedaan en op de verwarming gelegd.

De naaldbomen op de foto lijken mij Douglassparen (Pseudotsuga menziesii).
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken