Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 okt 2015 17:40

Fantastisch Edwin dat jij ze in bloei hebt gekregen ! :applaus:
Bedankt voor de foto's ook, leuk om te zien en zal voor jou ook wel genieten geweest zijn. Ik zie en lees het nu maar pas allemaal en dankzij jou foto's denk ik dat mijn eerste gedacht bij mij, iets meer dan een maand terug, toch juist was. Even uitleggen... Begin September zag ik iets vreemds / anders bij mijn grootste exemplaar tevoorschijn komen. Ik dacht dus eerst dat deze dus ging bloeien. En zat vol spanning te wachten of ik gelijk had. Uiteindelijk bleek er toch weer een blad uit dat 'ding' (weet niet hoe ik het moet noemen) te komen dus dan dacht ik weer dat het dan waarschijnlijk een misvorming / foutje was in de groei... Nu zie ik op jou foto's van de bloeiende plant ook zo'n 'ding' zitten dus nu denk ik toch weer dat mijn plant ook op punt stond om te gaan bloeien :thumb_up: Helaas is dit natuurlijk niet meer gelukt door de te lage temperaturen, het nieuwste blad is nog steeds niet volledig open...
Hieronder even wat foto's van begin September van men grootste exemplaar met dat 'ding' :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze staat op dit moment nog steeds buiten maar natuurlijk alle bladeren al helemaal geel en lelijk van de kou. Ik wacht nog even met binnen halen want nu is het weer zachter dan vorige week enz...
Het zijn inderdaad vrij lastige jongens om de winter door te krijgen. In dit topic staan verschillende verhalen die je kan na lezen. De droge lucht is de grootste boosdoener dus luchtvochtigheid zo hoog mogelijk houden terwijl je de bodem weer droog moet houden want rotten doen ze zo snel en makkelijk ! Licht is dan ook zeer belangrijk, hoe meer en langer hoe beter. Temperatuur ook zeker boven de 10 graden houden, liefst 15 graden met een hoge luchtvochtigheid en onder een groot raam lukt het beste bij mij. Warmer heb ik nog niet echt kunnen testen omdat als ik ze warmer zet dan is dat op een plek waar de luchtvochtigheid veel lager is (te laag) waardoor ze in no time sterven. Dus temperatuur is minder belangrijk. Maar onder de 10 graden gaan ze ook snel achteruit.

Wat die zaadjes betreft ben ik ook heel benieuwd wat dat gaat geven. Had je meerdere planten tegelijk in bloei ? Heb je ook foto's van de volledig planten op maximale grootte ? Ik kan me nog herinneren dat de zaadjes oranje van kleur waren die ik in de tijd gezaaid had. Hou ons zeker op de hoogte Edwin :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 okt 2015 17:53

Btw, het verstoren / beschadigen van de wortels, dus bijvoorbeeld het uitgraven nu, is ook steeds een ramp heb ik al ondervonden. Probeer dus steeds de wortels zo weinig mogelijk te beschadigen. Grote planten vind ik steeds de moeilijkste van allemaal, eigenlijk altijd al verloren ondanks alle goeie zorgen. Alleen vorige winter was het me dan toch gelukt maar dan in het voorjaar heb ik een fout gemaakt waardoor toch nog RIP :roll:

Wat ik ook al gedaan heb is in Januari een frame rond de plant gemaakt en daar plastiek rond zodat ik de luchtvochtigheid hoog kan houden en dan hier in de warme woonkamer voor het raam om de groei er al terug in te krijgen en de aftakeling tegen te gaan. Dat lukt erg goed dus blijf ik doen. Hierdoor denk ik dus ook dat warm overwinter misschien wel moet lukken als je de luchtvochtigheid en belichting ook hoog kan houden.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 20 okt 2015 08:56

Dank je Dimi , dat is alweer een tijdje geleden :)
Plant ziet er nog goed uit bij jou ondanks het weer :thumb_up:
Die vreemde flap die in de oksel van het blad verschijnt gaat inderdaad vooraf aan de bloei dat klopt .
Normaal groeit er een nieuw blad uit het laats verschenen blad ,maar daar komen dan juist de bloemen uit .En uit die flap komt het nieuwe blad ,zoals je al had gezien.( die neemt het dus over van het oude groeipunt )
Ik ga er wat in pot overwinteren zonder wortelbeschadiging dus .En die in de tuin stond heb ik uitgegraven en die heeft de meeste kans op wegval natuurlijk . Neem aan dat je die van jou toch gewoon in die kuip houd en de wortels heel laat ? Je hebt best kans dat er bij jou alsnog bloemen verschijnen in het voorjaar :onzeker:
Ik zag op een gegeven moment dat er dingen veranderde aan de planten en dacht toen he volgens mij gaat ie bloeien . Vond het heel mooi . Bij elkaar hebben er zon 40 bloemkelken verdeeld over 3 planten in gezeten en ze produceren nog steeds knoppen en bloeien nog steeds .
Planten staan nu wel zo goed als stil .
De zaadjes die ik heb zijn een beetje groenig bruin van kleur .
Er staat op internet een stukje met foto,s
Als je colocasia gigantea thailand giant strain seeds op het net invoert dan komen er fotos hoe ze de zaden oogsten en daar staat ook dat je de zaden vers kunt zaaien de volgende dag al .Dan zijn de zaden dus niet gedroogd ( bruin) maar zaai je ze dus vers ( nat en nog groen ) zo uit de bessen .
Ik heb er gisteren wat gezaait om uit te proberen .
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 20 okt 2015 16:50

Hier bij mij heeft de Alocasia Macrorrhiza ook bloem gemaakt , zeer mooi.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is nu aan de 2de bloem bezig
Afbeelding

Grts Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Plien22 op 08 nov 2015 20:19

Hoi Edwin,

Staat er al wat boven de grond..? :P
Zijn de andere zaden nog verder aangerijpt?

Groetjes,
Paulien
Plien22

34 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 13 nov 2015 08:53

Plien22 schreef:Hoi Edwin,

Staat er al wat boven de grond..? :P
Zijn de andere zaden nog verder aangerijpt?

Groetjes,
Paulien

nee helaas paulien is het niet uitgekomen . :cry:
heb gisteren de zaaibakjes leeg geschud boven de tuin .Zaadjes waren niet voldoende oud .
De andere zaadbollen springen nog niet open uit zichzelf .

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Plien22 op 08 dec 2015 21:06

Ah jammer Edwin!

Heb inmiddels (zoals je weet haha) zaden van deze prachtige soort en die zitten sinds gisteren in de propogator.
Ze zitten in een mengsel van cocopeat en perliet, goed vochtig.
Zo gauw er wat gaat kiemen zal ik foto's posten! :thai:

Groetjes,
Paulien
Plien22

34 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 08 dec 2015 21:17

Mooi Paulien :thumb_up: Hou ons op de hoogte .
Ik zag gisteren dat er een zaadbol open stond aan mijn grote giant strain.
Ik heb er wat zaden uitgehaald en ook in de propogator zitten .
Zal mij benieuwen of ze nu wel uitkomen .

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 08 dec 2015 22:54

Mijn exemplaar heb ik op zolder gezet en gooit er een nieuw blad uit :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 dec 2015 08:27

Deze tijd gaat het inderdaad nog steeds makkelijk, hier groeien ze ook nog gewoon door op zolder (+-17graden). De problemen beginnen in Januari en zodra die beginnen gaat het heel snel dus als je niet tijdig ingrijpt is het game over...
Ik heb nu ook weer een nieuwe makkelijke oplossing namelijk een groot aquarium in de woonkamer met een groot LED paneel er boven. Plantjes er in en een laagje water op de bodem. 100% luchtvochtigheid, veel licht (met timer) en temperatuur +-22graden :thumb_up:

@Edwin, kun je eens een foto maken van jou grote planten ? Ik ben wel eens benieuwd hoe ze er nu bij staan...
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken