Bier als Palmbooster

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Bier als Palmbooster

Berichtdoor p e t e r op 09 apr 2011 22:56

Ben ook een "hik" bierkenner hé.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor cpo op 12 apr 2011 10:29

het moet niet gekker worden, bier aan je palm geven, haha. Maar goed welk bier en hoeveel en hoe vaak???
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 12 apr 2011 11:27

Als hij om valt heeft hij te veel bier op :lol: :lol:
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor cpo op 12 apr 2011 11:49

een dronken palmboom ach tja why not?
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 14 apr 2011 03:27

Wat gebruik je na overdadig gebruik van bier?... een aspirientje.

Een verhaaltje:

Een vier jaar geleden bracht een lid van mijn forum ons een bezoek aan ons toen juist in opbouw zijnde nieuwe tuin, waar we in afwachting van de bouw van ons vakantiehuis, reeds beginnen met het planten van een aantal palmbomen.

Afbeelding

Dat onze bezoeker niet de eerste de beste is, wist ik al van op voorhand, om het ganse een beetje en "personal touch" te geven hadden we besloten om hem zijn eigen palmboom te laten plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Na het graven van het plantgat, kwam hij op de proppen met een stripje "aspirientjes" waarvan er, zonder dat er iemand anders iets van weet, drie in het gegraven gat verdwenen. Dit zou de groei van de palmboom moeten bevorderen.

Afbeelding

Afbeelding

Met regelmaat nam ik nieuwe foto's nemen om het verschil in groei in beeld te brengen, en kan hij tijdens zijn volgende bezoek met volle teugen genieten van het sap van "zijn" kokosnoot...

Afbeelding

Afbeelding

Zijn uitleg: De info heb ik mee gekregen vanuit de Dominicaanse Republiek. Toen ik daar zeer regelmatig verbleef zag ik dat bij het planten van palmboomtjes een paar aspirientjes voor het planten in de grond verdwenen. Ik heb het grootste stuk van mijn leven in de chemie gewerkt en van daaruit weet ik dat het hoofdbestand van aspiriene " salicielzuur is. Toen ik vroeg aan die mensen voor wat dat goed was, wisten zij mij te overtuigen dat dit product erg bevorderlijk is voor de groei van de jonge palmbomen.

Eén maand verder bekijken we de voorlopige situatie.
De foto's spreken voor zich. Foto 1 algemeen zicht op de palmbomen waar vrouwtje lief links naast de palmboom van onze bezoeker staat.

Afbeelding

foto 2 brengt enige helderheid in de hoogte van de palm...

Afbeelding

Wat zonder er iemand iets van weet (zelfs de vrouw niet, die zich nog steeds afvraagt waarom ze naast die domme palmen moest gaan staan) en alle palmen dezelfde hoogte hadden, is er een duidelijk verschil met de palm links en rechts geplant van de palm van onze bezoeker....

Afbeelding

Afbeelding

We schrijven iets meer dan twee jaar later, de ommuring van het grondstuk is ondertussen een feit. De aspirientjes schijnen nog steeds te werken (palm links in beeld)

Afbeelding

In januari dit jaar dan, verschijnt als eerste van alle aangeplante palmen, op "zijn" palm de eerste bloem...

Afbeelding

Dus, drink met mate jullie biertjes zelf op, en spaar zo de aspirientjes tegen de hoofdpijn uit.... :happy_thai:

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 apr 2011 13:24

Mooi verhaal.
Ik denk persoonlijk niet dat een jaar na dato de aspirine nog de "schuldige" is. Die was na enkele maanden al lang uit de grond gespoeld. Maar vooral de eerste beetjes meer maakte het verschil. Deze plant had eerder meer en groter blad waardoor er meer fotosynthese was etc.

Maar zeker het proberen waard dus! ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor cpo op 16 apr 2011 10:58

Wederom... het moet niet gekker worden... :mrgreen:
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 16 apr 2011 11:02

Voor degenen die het bier liever zelf opdrinken kan ik alleen maar adviseren het aspirientje ook voor eigen gebruik te bewaren. :lol:
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 16 apr 2011 11:10

ik heb Bier ook gebruikt voor de opstart van de palmen. Het leek of de phoenix zig er erg goed aan heeft gedaan (in pot) maar de trachycarpus weet ik niet..... denk het niet... hij heeft nu wat problemen (zie andere post) en nu bleek bij het uitscheppen dat hij vorig jaar nauwelijks geworteld had....
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor cpo op 16 apr 2011 11:18

Bommetje, welke andere post, ben wel benieuwd...
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken